هفتمین روز؛ ادامه اعتراضات مردمی در حداقل ۴ شهر ایران / ویدیو

برگرفته از سایت هرانا

اعتراضات مردمی که از ۷ دی ماه به خیابانها کشیده شد پس از گذشت ۷ روز کماکان ادامه دارد، امروز چهارشنبه حداقل ۴ شهر ایران صحنه اعتراضات مردمی بود. هر چند عمده اعتراضات بصورت مسالمت آمیز برگزار شد اما گزارشاتی نیز از برخورد خشن نیروهای انتظامی با معترضان دریافت شده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در هفتمین روز از اعتراضات مردمی که به بهانه مشکلات اقتصادی و فساد اداری آغاز شده است، تظاهرات ها در بسیاری از شهرهای ایران ادامه یافت.

در هفتمین روز از این اعتراضات، شهرهای مختلف ایران از جمله تهران، اهواز، نوشهر و ملایر شاهد حضور معترضان در خیابانها بود.

هر چند هرانا مستقلا نتوانست حضور معترضان در خیابانهای ملایر را تایید کند اما خبرگزاری رویترز به نقل از منابع خود گزارش داد که اعتراضات امشب – چهارشنبه شب – پس از تاریکی هوا در شهر ملایر استان همدان ادامه یافت.
گزارشات ویدئویی دریافتی نشان می‌دهد، شهرها و مناطق مختلفی در کشور شاهد حضور سنگین نیروهای انتظامی بود، از جمله این مناطق شهر تبریز، منطقه راه‌آهن ورامین، ⁧قهدریجان و اصفهان بود.
در اهواز نیز عمده اعتراضات در محله عرب نشین “کوی علوی” این شهر که از جمله مناطق حاشیه ای و محروم است متمرکز بود.
اعتراضات در شهرهای مختلف ایران در حالی ادامه دارد که دولت از صبح روز ۱۰ دیماه برای کنترل اوضاع دست به فیلتر کردن شبکه های اجتماعی و پیام رسانها از جمله اینستاگرام، واتساپ و تلگرام زده است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر با صدور بیانیه ای در رابطه با وقایع ایران گفت که مقامات ایرانی باید استفاده از زور بیش از حد علیه معترضین را متوقف کنند و لازم است “اعتیادشان به سرکوب” را تغییر دهند و به مردم اجازه‌ی سخن گفتن و تظاهرات بدهند.

نقشه پراکندگی اعتراضات در هفت روز اخیر
سارا لی ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه‌ دیدبان حقوق بشر، گفت: “مقامات ایران مسئول این هستند که نه تنها امنیت عمومی را تضمین کنند، بلکه حق مردم برای تجمع مسالمت‌آمیز و دسترسی آزاد به اطلاعات را ضمانت کنند”.
از سوی دیگر آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل درباره کشته شدن معترضان ایرانی در حوادث اخیر اظهار تاسف کرده است.
آقای گوترش در بیانیه‌ای امروز چهارشنبه (سیزدهم دی ماه/ سوم ژانویه) گفته است که “از خشونت‌های بیشتر باید پرهیز شود.”
در همین حال زید رعد حسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، از مقام های ایرانی خواست هر که را به خاطر بیان مسالمت آمیز “به طور خودسرانه” بازداشت یا مجازات کرده اند آزاد کنند.
او به علاوه خواستار تحقیقات مقام های ایرانی درباره کشته و زخمی شدن معترضان شد.
همزمان با این تحولات خبرگزاری فارس در گزارشی از احضار، غلامحسین کرباسچی، شهردار اسبق تهران و دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی همراه با حمیدرضا جلایی‌پور، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت، به اتهامات تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب علیه آیت‌الله علم‌الهدی توسط  شعبه ۲۰۹ دادسرای عمومی و انقلاب مشهد خبر داد.
این افراد مدعی احضار امام جمعه مشهد بعنوان نقش آفرین شروع اعتراضات به شورای عالی امنیت ملی شده بودند.
از سوی دیگر خبرگزاری تسنیم به نقل از رئیس دادگستری بروجرد از بازداشت «یک تبعه اروپایی» در جریان اعتراض‌ها در این شهر خبر داد.
در گزارشی دیگر از تسنیم، فرمانداری تهران تعداد معترضین بازداشت شده تهرانی را تا سه‌شنبه دوازدهم دی ماه ۴۵۰ نفر اعلام کرده بود.
فرماندار شهرستان بیرجند، مرکز استان خراسان رضوی امروز برای نخستین بار رسما تایید کرد که اعتراضاتی در این شهرستان بخصوص در تاریخ ۹ دیماه صورت گرفته و از این رهگذر حداقل ۲۸ نفر بازداشت شده اند.
با گذشت ۷ روز از آغاز اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف ایران، مقامات مسئول کشته شدن حدود ۲۱ نفر را تایید کردند.
خبرگزاری هرانا پیش تر از انتقال ۴۲۳ بازداشت شده شهر تهران به زندان اوین خبر داده بود.
برآوردها نشان می دهد بازداشت بیش از ۱۳۰۰ نفر تاکنون بصورت رسمی مورد تایید مقامات مسئول قرار گرفته است.

لازم به یادآوری است، از تاریخ ۷ دیماه تاکنون مردم شهرهای زیادی در ایران در اعتراض به وضعیت بد اقتصادی تجمع کردند. ماموران امنیتی علیه معترضان از ماشین آب‌پاش و گاز اشک‌آور استفاده کردند.

معترضانی که در روز های ابتدایی بدلیل مشکلات مالی و وضعیت بد اقتصادی در خیابان ها دست به اعتراض زده بودند، در روز های اخیر علاوه بر مشکلات اقتصادی از سران کشور منجمله رهبر ایران و نظام حاکم از جمله شخص آیت الله خامنه ای نیز به تندی انتقاد کردند و بر علیه آن شعار دادند.
گزارش ویدیوی پیش رو حاصل جمع بندی ۹ قطعه ویدیویی از اعتراضات امروز (۱۳ دیماه) در شهرهای مختلف است که اصالت و صحت آنها توسط هرانا تایید شده است.
لینک به یوتوب : https://youtu.be/IllrGuTZ97o
نمایشگر ویدیو
00:00
06:32
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید