بازداشت صدها نفر از تظاهرکنندگان در اهواز و شهرهای حومه

برگرفته از سایت اخبار روز
شنبه  ۱۶ دی ۱٣۹۶ -  ۶ ژانويه ۲۰۱٨


در روزهای اخیر وبعد از تظاهرات در شهر شادگان (فلاحیه) نیروهای امنیتی صدها نَفَر را بازداشت کردند. بازداشت شدگان شهر شادگان بیشتر از روستاهای تابعه این شهر می باشند مانند روستای ساعدی، خروسی، عبودی و همچنین از فعالان این شهر می باشند، اتهام همه این شهروندان مشارکت آنها در تظاهرات ۱۱دی ماه می باشد. نیروهای امنیتی روز سه شنبه گذشته ۱۲ دی ماه با محاصره شهر فلاحیه (شادگان) و بعضی روستاها اقدام به بازداشتهای خودسرانه کرده اند.

بنا به گزارش فعالان حقوق بشر، در این بازداشتها صدها نَفَر از شهر شادگان بازداشت شدند که بیشتر آنها را از بازداشتگاه اداره اطلاعات نزدیک فرمانداری این شهر به زندان شیبان (مجتمع حرفه آموزی اهواز) منتقل شده اند.

در روزهای گذشته و از آغاز اعتراضات سراسری بدلیل شرکت در تظاهرات صدها ها تن نیز در شهر اهواز و حمیدیه، آبادان، خفاجیه و ماهشهر (معشور)، مسجد سلیمان و دزفول بازداشت شدند، علاوه بر بازداشت کردن، اداره اطلاعات ده ها تن از فعالان عرب که سابقه زندان بدلیل فعالیتهای فرهنگی وسیاسی که داشته اند را احضار کرده است.

بنابر این گزارشُ‌طبق آخرین بر آوردها این بازداشت ها به شرح زیر است: شادگان بیش از ۵۰۰ نفر، حمیدیه ۵۰ تن، کوی درویشیه (اسلام آباد) ۱۲ نفر، اهواز حدود ٣۰۰ تن،در مجموع کل بازداشت شدگان عرب در همه شهرها ۱۰۰۰تن بر آورد می شود. بدلیل جو امنیتی حاکم بر منطقه، فعالان حقوق بشر تاکنون از هویت دیگر بازداشت شدگان در شهرهای آبادان، مسجد سلیمان ،خرمشهر و دزفول اطلاعی کسب نکرده اند اما خبرها حاکی از آن است که در این شهرها نیز ده ها تن بازداشت شدند.
منابع محلی می گویند: افراد زیادی در این چند روز بازداشت شدند و حتی بعضی از آنها در تظاهرات و اعتراضات شرکت نکرده بودند تا کنون از هویت بقیه بازداشت شدگان و سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست.
یکی از بستگان بازداشت شدگان می گوید: بعد از تظاهرات ۱۱ دی ماه در شادگان فرماندار و فرمانده نیروی انتظامی و رئیس سپاه پاسدارن و بسیج در شهر شادگان با شیوخ و معتمدین شهر جلسه ای گرفتند و آنها را تهدید کردند که از خروج مردم این شهر در تظاهرات جلوگیری کنند و حتی بیشتر بازداشت شدگان را آزاد کردند اما بعد از این اجتماع از اهواز دستور آمده که همه افرادی که در تظاهرات شرکت کردند را بازداشت کنند.

شایان ذکر است که مردم عرب شادگان در ۱۱ دی ماه سال جاری در فلکه شهرداری و فلکه چومه این شهر حضور یافته و با شعار الشعب یرید اسقاط النظام (مردم خواهان سرنگونی نظام هستند) و به آتش کشاندن عکس های خامنه ای و خمینی و همه بنرهای مذهبی در مرکز شهر به سمت فرمانداری هجوم برده اند، که با شلیک گاز اشک آور و گلوله ماموران امنیتی برای چندین ساعت درگیری در شهر بوده است. میانگین حاضران در آن تظاهرات بیش از چهار هزار نفر برآورد شده است. 


Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید