ششمین روز؛ ادامه اعتراضات مردمی در حداقل ۱۱ شهر ایران / ویدیو

برگرفته از سایت خبرگزاری هرانا

اعتراضات مردمی که از ۷ دی ماه به خیابانها کشیده شد پس از گذشت ۶ روز کماکان ادامه دارد، امروز سه شنبه حداقل ۱۱ شهر ایران صحنه اعتراضات مردمی بود. هر چند عمده اعتراضات بصورت مسالمت آمیز برگزار شد اما گزارشاتی نیز از درگیری نیروهای انتظامی و معترضان که منجر به بازداشت و زخمی شدن شهروندان شده دریافت شده است. منابع دولتی تعداد کشته شدگان حوادث روزهای اخیر را ۲۱ تن اعلام کرده اند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در ششمین روز از اعتراضات مردمی که به بهانه مشکلات اقتصادی و فساد اداری آغاز شده است، تظاهرات ها در بسیاری از شهرهای ایران ادامه یافت.

در ششمین روز از این اعتراضات گسترده، شهرهای مختلف ایران از جمله گوهردشت لنجان، خرم آباد، ماهشهر، ایذه، خمینی شهر، آبادان، تهران، مسجد سلیمان، تبریز، شیراز، سنندج شاهد حضور معترضان در خیابانها بود.


نقشه پراکندگی کشته شدگان اعتراضات
گزارش شده است تجمعات اعتراضی بخصوص در شهر مسجد سلیمان به خشونت کشیده شد، شاهدان از تیراندازی نیروهای انتظامی و استفاده از گاز اشک آور خبر دادند.
این اعتراضات در حالی ادامه دارد که دولت از صبح روز ۱۰ دیماه برای کنترل اوضاع دست به فیلتر کردن شبکه های اجتماعی و پیام رسانها از جمله اینستاگرام، واتساپ و تلگرام زده است.
با گذشت ۶ روز از آغاز اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف ایران، مقامات مسئول کشته شدن حدود ۲۱ نفر را تایید کردند.
در همین رابطه فارس گزارش کرد، ۶ نفر در درگیری‌های قهدریجان، ۱ نفر در خمینی‌شهر، ۱ عضو سپاه در کهریزسنگ و ۱ مأمور نیروی انتظامی در نزدیکی نجف‌آباد کشته شدند، پیش از این کشته شدن ۲ نفر در اعتراض‌های روز شنبه و ۱۰ نفر در روز یکشنبه تأیید شده بود.
از سوی دیگر دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اردبیل در گقتگو با تسنیم گفت: “تعداد سه نفر عضو گروه ضدانقلاب در اردبیل دستگیر شدند”.
دادستان کرج نیز به عصر ایران گفت که فعلا آماری از مجموع دستگیرشدگان معترضان چند روز اخیر کرج ارائه نمی دهیم، جاج رضا شاکرمی صرفا اشاره کرد “از میان دستگیر شدگان ۲۰ نفر لیدر و سرکرده بودند که به نوعی هدایت این اعتراضات را به عهده داشتند”.
باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از معاون استانداری تهران نوشت “۴۳۳ تن از معترضین در خصوص اعتراضات گذشته در تهران دستگیر شدند”.
 فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان نیز در گفتگو با ویسایت بسیج پرس از دستگیری ۸۰ تن از معترضین خبر داد.
پراکندگی اعتراضات در طی ۶ روز اخیر
در ادامه همین روند، مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان نوشت “دست‌کم ۲۹ شهروند معترض در شهرستانهای ارومیه، ایلام و کرمانشاه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند. بازداشت این افراد مرتبط با تجمعات مردمی است که در اعتراض به گرانی در روزهای اخیر شکل گرفته‌اند”.
هرانا نیز امروز از انتقال ۴۲۳ بازداشت شده شهر تهران به زندان اوین خبر داده بود.
برآوردها نشان می دهد بازداشت بیش از ۱۳۰۰ نفر تاکنون بصورت رسمی مورد تایید مقامات مسول قرار گرفته است.

لازم به یادآوری است، از تاریخ ۷ دیماه تاکنون مردم شهرهای زیادی در ایران در اعتراض به وضعیت بد اقتصادی تجمع کردند. ماموران امنیتی علیه معترضان از ماشین آب‌پاش و گاز اشک‌آور استفاده کردند.

معترضانی که در روز های ابتدایی بدلیل مشکلات مالی و وضعیت بد اقتصادی در خیابان ها دست به اعتراض زده بودند، در روز های اخیر علاوه بر مشکلات اقتصادی از سران کشور منجمله رهبر ایران و نظام حاکم از جمله شخص آیت الله خامنه ای نیز به تندی انتقاد کردند و بر علیه آن شعار دادند.

گزارش ویدیوی پیش رو حاصل جمع بندی ۱۰ قطعه ویدیویی از اعتراضات امروز (۱۲ دیماه) در شهرهای مختلف است که اصالت و صحت آنها توسط هرانا تایید شده است.
لینک به یوتوب : https://youtu.be/A3a0IXNmuA4

Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید