در سومین روز؛ گسترش اعتراضات خیابانی به حداقل ۲۴ شهر کشور / ویدیو

برگرفته از سایت هرانا

اعتراضات مردمی در سومین روز خود با شدت بیشتری ادامه یافت، معترضانی که در روز های ابتدایی بدلیل مشکلات مالی و وضعیت بد اقتصادی در خیابان ها دست به اعتراض زده بودند، در روز های اخیر علاوه بر مشکلات اقتصادی از سران کشور منجمله رهبر ایران و نظام حاکم نیز به تندی انتقاد کردند و بر علیه آن شعار دادند. امروز مورخ ۹ دیماه معترضان دست‌کم در ۲۴ شهر ایران حضور خیابانی چشمگیری را رقم زدند. گزارشات متعددی از بازداشت و مضروب شدن معترضان دریافت شده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در سومین روز از اعتراضات مردمی که به بهانه مشکلات اقتصادی و فساد اداری آغاز شده است تظاهرات در بسیاری از شهر ایران ادامه یافت.

در سومین روز از این اعتراضات گسترده، شهرهای مختلف ایران از جمله تهران، بوشهر، ایذه، بندرعباس، شیراز، اراک، زنجان، ساوه، ملایر، دورود، شهرکرد، گرگان، ارومیه، سمنان، خرم آباد، آمل، هشتگرد، تنکابن، بهشهر، کرج، بهبهان، کاشان، سنندج و ابهر کشیده شد.


رسانه های دولتی با انتشار تصاویری معترضان را به تخریب اموال متهم کردند
در اعتراضات امروز معترضین، شعارها به طرح مطالبات اقتصادی محدود نماند بلکه به معترضان شعار های تندی علیه حکومت ایران از جمله آیت الله خامنه ای سردادند.

این تجمعات در بعضی موارد با برخورد نیرو های لباس شخصی و ماموران امنیتی و بازداشت معترضان همراه بود، طی این اعتراضات چند تن از معترضین در تهران توسط نیرو های امنیتی بازداشت شدند.

دامنه این تجمعات در تهران در سطحی بود که مدیرکل روابط عمومی متروی تهران گفت: “ایستگاه‌های مترو انقلاب و ولیعصر تهران به دلیل تجمع‌های اعتراضی و مسائل امنیتی تعطیل شده‌اند”.
از سوی دیگر معترضان در چند شهر از جمله ابهر واقع در استان زنجان، تهران بنرهای حاوی تصاویر رهبر ایران را پایین کشیده‌اند.
همزمان امروز گزارش شد در شهر دورود استان لرستان چند تن از معترضان مورد اصابت گلوله قرار گرفتند.
گزارش شده که تیراندازی به سوی معترضان پس از آن بوده که عده‌ای از معترضان در مقابل ساختمان فرمانداری شهر تجمع و آتش روشن کردند.
گزارش‌های تأیید نشده حاکی از کشته شدن چند تن از مصدومان است. تصاویری هم از جسد یک نفر منتشر شده که به نظر می‌رسد گلوله به چشم او خورده و گفته می‌شود از کسانی است که امروز در تظاهرات دورود مورد اصابت گلوله قرار گرفته است.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران  در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان این تجمعات را غیرقانونی خواند.

از سوی دیگر صدا و سیمای ایران در پاسخ به انتقادها در مورد سکوت در خصوص تجمعات دو روز اخیر گفته است چنین کاری به دلیل ابلاغ “دستگاه‌های ذی‌ربط” بوده است.
در روز های اخیر مردم چند شهر مختلف در اعتراض به وضعیت بد اقتصادی تجمع کردند. ماموران امنیتی علیه معترضان از ماشین آب‌پاش و گاز اشک‌آور استفاده کردند. به گفته مقامات مسئول ۵۲ نفر نیز در جریان این اعتراضات بازداشت شده‌اند.
پیش از این در شبکه‌های مجازی از مردم خواسته شده بود در این تجمع شرکت کنند. با این حال فرمانداری مشهد در تاریخ ۷ دیماه در اطلاعیه ای اعلام کرده بود هیچ سازمان، تشکل و یا گروهی درخواستی مبنی بر تجمع نداشته و مجوزی هم در این خصوص صادر نشده است و هر گونه اقدام احتمالی در این رابطه غیرقانونی است.

گزارش ویدیوی پیش رو حاصل جمع بندی ۹۵ قطعه ویدیویی از تظاهرات امروز (۹ دیماه) در شهرهای مختلف است که اصالت و صحت آنها توسط هرانا تایید شده است.

لینک به یوتوب : https://youtu.be/um-f18WaVsw
نمایشگر ویدیو
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید