علی اشرف درویشیان، نویسنده مردمان فقیر غرب ایران
کانون نویسندگان ایران از طریق شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده است که یک نهاد امنیتی چند ساعت قبل از آغاز مراسم بزرگداشت علی اشرف درویشیان در سالن اجتماعات ساختمان پاسارگاد، در شهرک غرب تهران، با هیأت مدیره ساختمان پاسارگارد تماس گرفته و به آن‌ها اطلاع داده که مراسم نباید برگزار شود.
شهناز دارابیان، همسر علی اشرف درویشیان خبر لغو مراسم بزرگداشت این نویسنده ایرانی به دستور یک نهاد امنیتی را تأیید کرده است.
علی اشرف درویشیان، نویسنده عدالت‌خواه، پژوهشگر ادبیات کودکان و یکی از اعضای دیرین کانون نویسندگان ایران پنجشنبه ۴ آبان، بعد از یک دوره طولانی بیماری در ۷۶ سالگی چشم بر جهان فروبست.
عباس صالحی، وزیر ارشاد اسلامی از آوردن نام او امتناع کرد و در پیامی در تویتتر فقط به این بسنده کرد که بگوید در نوجوانی تحت تأثیر «از این ولایت» و «آبشوران» از مهم‌ترین آثار علی اشرف درویشیان بوده است.
۱۱ آبان سال جاری هم وزارت ارشاد اسلامی رسماً انتشار «شناخت‌نامه علی اشرف درویشیان» نوشته آرش سنجابی را بعد از ۹ سال بلاتکلیفی در اداره کتاب ممنوع اعلام کرد. قرار بود این کتاب را انتشارات مروارید منتشر کند.
علی اشرف درویشیان در سال ۱۳۲۰ متولد شد. نام او و منصور یاقوتی به عنوان نویسندگانی که تحت تأثیر صمد بهرنگی دست به قلم بردند و آثاری پدید آوردند در تاریخ ادبیات معاصر ایران در سال‌های قبل از انقلاب ثبت شده است. شاخص کار درویشیان همدردی نسبت به مردم بی‌چیز و حساسیت به عدالت اجتماعی بود.