گزارشی از محرومیت های پزشکی و تغذیه برای زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر

برگرفته از سایت هرانا

زندان رجایی شهر کرج که در ماههای اخیر صحنه بحران ناشی از ضرب و شتم، انتقال و اعتصاب دسته جمعی زندانیان سیاسی بود علیرغم گذشت زمان، کماکان با چالش های دیگری از جمله محروم ماندن زندانیان بیمار از رسیدگی پزشکی و تغذیه مناسب روبروست.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، زندانیان سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج که ۵۳ تن برآورد می شدند در اوایل مردادماه به بندی امنیتی و تازه منتقل شدند. در این بند که حتی سرویس های بهداشتی آن نیز مجهز به دوربین های مداربسته است محرومیت های کم سابقه ای به زندانیان تحمیل شده است.
وضعیت حاصله زندانیان سیاسی را به اعتصاب دسته جمعی برای مدت بیش از چهل روز وادار کرد. اعتصابی که با حمایت و همراهی گسترده افکار عمومی همراه شد.
با پایان اعتصاب غذای اعتراضی و علیرغم وعده های مسئولین، کماکان زندانیان این بند با چالش های متعددی روبرو هستند که مسایل پزشکی و تغذیه در صدر آن قرار می گیرد.

یک منبع آگاه از وضعیت زندانیان سیاسی محبوس در سالن ۱۰ که نخواست نامش فاش شود در رابطه با وضعیت تغذیه زندانیان به گزارشگر هرانا توضیح داد “بیش از دوماه است که زندانیان این بند هیچ میوه، سبزی یا صیفی جاتی دریافت نکرده اند. علیرغم تامین مالی هیچ گوشت یا لبنیاتی نیز به آنان داده نشده، تنها تغییر اخیر اجازه خرید کنسرو به زندانیان بود که این موضوع هم به تنهایی رژیم غذایی کاملی برای زندانیان بخصوص افراد سالخورده فراهم نمی کند. در مطالبه دسترسی به مواد غذایی هیچ هزینه ای بر دوش زندان نیست بلکه تامین مالی توسط زندانیان صورت میگیرد تنها چیزی که لازم است اجازه زندان به این زندانیان سیاسی برای دسترسی به فروشگاههای حاضر در زندان است که تاکنون محقق نشده است.”

وضعیت رسیدگی پزشکی به زندانیان این سالن نیز بغرنج ارزیابی می شود. بصورت کلی زندانیانی که دهها روز در اعتصاب غذا بسر برده بودند پس از پایان این اعتصابها مورد رسیدگی پزشکی لازم قرار نگرفتند و اکثر با مشکلات پزشکی مشابهی مانند اختلالات دستگاه گوارشی و ضعف جسمی در بند به سر می برند.
همینطور باید اشاره کرد سعید رضایی، از مدیران جامعه بهایی که پیش تر به دلیل مشکلات قلبی تشکیل پرونده پزشکی داده بود از دریافت خدمات تخصصی محروم مانده است. این زندانی از آسم رنج می برد و همینطور زانوی او نیاز به عمل جراحی دارد. علیرغم بیماریهای متعدد پس از گذشت دوماه کماکان با درخواست تامین داروی او موافقت نشده است.
مجید اسدی، زندانی سیاسی دیگری است که از اختلال شدید دستگاه گوارشی رنج می برد، هر چند بهداری زندان به او توصیه کرده است برای مقابله با این اختلال، مواد غذایی دارای فیبر استفاده کند اما به دلیل عدم اجازه دسترسی به سبزی جات، میوه و صیفی جات تحقق چنین مسئله ای برای این زندانی میسر نیست.
محمدنظری، زندانی سالخورده این زندان که ۲۴امین سال حبس خود را در این محل سپری می کند از ناراحتی شدید کلیه رنج می برد، مسئولین بهداری احتمال وجود سنگ کلیه را داده اند با اینحال رسیدگی پیشرفته تر به او مستلزم اعزام وی به بیمارستان است. مسئله ای که تاکنون مورد موافقت مسئولین زندان قرار نگرفته است.
سعید پورحیدر، دیگر زندانی سیاسی این سالن است که از بیماری قلبی رنج می برد. او که بصورت مستمر قرص های تجویزی استفاده می کند با اتمام داروها در انتظار دریافت قرص های جدید خود بسر می برد. مسئله ای که علیرغم گذشت زمان و افزایش مخاطرات پزشکی تاکنون به سرانجامی نرسیده است.
لازم به ذکر است در روزهای اخیر بازرسی از اداره کل سازمان زندانها به این سالن سر زده بود اما بدون صحبت با زندانیان و حتی بدون معرفی خود این محل را ترک کرده بود. با چنین رفتاری اساسا دلیل حضور این بازرس در سالن ۱۰ روشن نیست.
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید