حمله مجدد پلیس ضدشورش به کارگران هپکو و آذرآب اراک

برگرفته از سایت عصرنو
چهار شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۷




بی بی سی: شاهدان عینی می‌گویند یگان ضدشورش نیروی انتظامی، برای دومین روز متوالی با حمله به کارگران معترض کارخانه‌های "هپکو" و "آذرآب" اراک آنها را مورد ضرب و جرح قرار داده است.

بسیاری از کارگران شرکت های هپکو و آذرآب، دیروز سه‌شنبه (۱۹ سپتامبر) در اعتراض به تاخیر چند ماهه در پرداخت حقوق خود دست به اعتراض و تحصن زدند که با حمله یگان ویژه نیروی انتظامی، به زخمی شدن تعدادی از آنان منجر شد.

با وجود برخورد دیروز، این کارگران امروز چهارشنبه ۲۹ شهریور هم به تجمع اعتراضی خود ادامه دادند که مجددا، به برخورد یگان ویژه با معترضان و مصدوم شدن عده ای دیگر انجامید.

ابوالفضل پوروفایی، مسئول کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان مرکزی، به خبرگزاری ایلنا گفته است که کارگران، به مدت "شش ماه" حقوق نگرفته‌اند.

کارگران این دو واحد تولیدی، در گذشته هم تجمعات دیگری را در واکنش به عدم پرداخت حقوق خود برگزار کرده بودند. در پی اعتراضات قبلی، برخی مسئولان استانی وعده حل مشکل کارگران را داده بودند اما این مشکل، هنوز برطرف نشده است.



به گزارش ایلنا، خانه کارگراستان مرکزی امروز با صدور بیانیه ای از برخورد دیروز با کارگران به جای حل مشکلات آنها انتقاد کرده و خواستار رسیدگی دولت به "حرکت ناشایست نیروهای انتظامی" و "ضرب و شتم" کارگران شده است. خانه کارگر، همچنین از دولت حسن روحانی خواسته کمیته‌ای را برای "دلجویی از کارگران و پرداخت سریع مطالبات آنها" به استان مرکزی اعزام کند.

همزمان، کانون شوراهای اسلامی کار استان مرکزی با صدور بیانیه ای برخورد سه‌شنبه نیروی انتظامی با کارگران این دو کارخانه با "باتوم و گازاشک آور" را محکوم کرده و افزوده: "آیا کارگران نیروی کارند یا آشوبگر؟ که با نیروهای ویژه دسته پنجه نرم کنند."

این تشکل کارگری خواستار رسیدگی مسئولان به مشکلات کارگران شده و ابراز تاسف کرده که "دیگر هیچ مقام مسئولی در استان حتی برای دلجویی از ماه‌ها تاخیر حقوق کارگران حاضر نمی‌شود".

مهدی مقدسی نماینده مردم اراک در مجلس گفته با وجود برگزاری جلسات متعدد با مسئولان از جمله "وزیر صنعت و معاونانش و استاندار" و تصمیماتی که با حضور وزیر اتخاذ شده، هنوز" گشایشی در کار این واحدها" به وجود نیامده است.

وی از وزیر صنعت و معدن و استاندار استان مرکزی خواسته تا به طور اضطراری برای حل مشکلات این کارگران اقدام کنند.





حمله پلیس ضد شورش به کارگران اراکی با "باتوم و گازاشک‌آور"

دویچه وله: پلیس ضد شورش با "باتوم و گاز‌اشک‌آور" کارگران دو کارخانه در اراک را مورد ضرب و شتم قرار داده است. دو کانون رسمی صنفی خشونت علیه کارگران را محکوم کرده‌اند. کارگران شعار می‌داده‌اند: «کارگر بیچاره، کتک زدن نداره»

گزارش‌های منتشرشده از حمله پلیس ضد شورش ایران در روز گذشته به کارگران معترض دو شرکت "هپکو" و "آذرآب" در اراک و ضرب و شتم آنان حکایت می‌کنند.

خانه کارگر و کانون شوراهای اسلامی کار استان مرکزی در همین رابطه با صدور بیانیه‌های جداگانه‌ای حمله پلیس ضد شورش با "باتوم و گاز اشک‌آور" به کارگران معترض اراکی را محکوم کرده‌اند.

کانون شوراهای اسلامی کار استان مرکزی روز چهارشنبه (۲۹ شهریور/ ۲۰ سپتامبر) در بیانیه خود ضمن محکوم کردن برخورد خشونت‌آمیز با کارگران از جمله از "توهین و تعرض" به "عزت و کرامت و شأن کارگر" نوشته است.

"پذیرایی با باتوم"

این کانون در ادامه ضمن اشاره به "پذیرایی" از کارگران هپکو و آذرآب "با باتوم و گاز اشک‌آور" به این نکته هم اشاره کرده است که: «هیچ مقام مسئولی در استان حتی برای دلجویی از ماه‌ها تاخیر حقوق کارگران حاضر نمی‌شود. آیا کارگران نیروی کارند یا آشوبگر که با نیروهای ویژه دست و پنجه نرم کنند؟ آیا وظیفه کارگران جز پیکار با آهن و فولاد و کار است برای ساخت و ساز و تولید، که امروز باید با نیروی ضد شورش پنجه در پنجه شوند؟»

خانه کارگر استان مرکزی نیز در بیانیه‌ای دیگر ضمن محکوم کردن حمله پلیس ضد شورش به کارگران دو شرکت هپکو و آذرآب، برخورد خشونت‌آمیز با آنان را "باعث شرمندگی و ننگی بزرگ" خوانده است. در این بیانیه آمده است که کارگران برای دستیابی به حقوق حقه خود "ناچار" به اعتراض خیابانی شده‌اند، اما «مسئولین به جای همیاری آنها و دلجویی از آنها دستور برخورد با آنها را صادر می‌کنند و کارگران عزیز را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند و کارگر عزیز، به جای بردن نان به خانه، با کبودی بدن و زخم صورت به خانه می‌روند.»

این تشکل رسمی کارگری در ادامه خواستار تشکیل کمیته‌ای برای "دلجویی" از کارگران و پرداخت سریع مطالبات معوقه آنان و پاسخگویی "حرکت ناشایست نیروهای انتظامی" شده است.

خانه کارگر استان مرکزی در ادامه بیانیه خود نوشته است: «آنهایی که امروز دستور حمله به کارگران عزیز را صادر نمودند، چگونه قدرت و جسارت برخورد با دو سرمایه‌دار که خون کارگر را در شیشه کرده ندارند؟ آنها به کجا وابسته‌اند که می‌توانند چندین ماه حقوق هزاران کارگر را پرداخت نکنند و زندگی آنان را نابود کنند و امروز هم مورد لطف و عنایت قرار داده و کارگران را مورد ضرب و شتم قرار دهند؟!»

روز سه‌شنبه شماری از کارگران دو کارخانه آذرآب و هپکو در ادامه اعتراض‌های صنفی خود در نقاط جداگانه شهر اراک تجمع کرده بودند.

کارگران آذرآب به پرداخت نشدن ۴ ماه دستمزد خود معترض‌اند. آنان که مالک بخشی از سهام کارخانه هستند، گفته‌اند که به "حاشیه‌های" نشست ۲۶ و ۲۷ شهریورماه مجمع عمومی سهامداران نیز اعتراض دارند و معتقدند که در برگزاری این نشست‌ها "ترتیب‌های قانونی ملاحظه نشده است".

دلیل اعتراض کارگران کارخانه هپکو نیز "وضعیت نامعلوم معوقات مزدی" عنوان شده است. به گفته این کارگران، آنان از زمستان سال گذشته تاکنون مطالبات مزدی و بیمه‌ای خود را "به صورت ناقص" دریافت کرده‌اند.

حمله پلیس ضد شورش ایران به حرکت اعتراضی کارگران اراکی بازتاب وسیعی در شبکه‌های اجتماعی داشت. در یکی از فیلم‌های منتشرشده از این تجمع در اینترنت کارگران شعار می‌دهند: «کارگر بیچاره، کنک زدن نداره»

تداوم اعتراض‌ها و استقرار "عوامل انتظامی" در محل

با وجود برخورد خشونت‌آمیز روز گذشته‌ پلیس با کارگران هپکو و آذرآب، برخی رسانه‌ها از تداوم راهپیمایی و حرکت اعتراضی آنان در روز چهارشنبه خبر داده‌اند.

مهدی مقدسی، نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به وقایع اخیر این شهر از مسئولان خواسته است، با توجه به چند ماه حقوق پرداخت نشده کارگران، "به‌جای پاشیدن نمک به زخم کارگران آنها را درک کنند". مقدسی ضمن فراخواندن کارگران به "خویشتنداری" افزوده است: «اینگونه تحت فشار قرار دادن کارگران زیبنده نیست.»

هم‌زمان حسین حبیبی، بازرس کانون عالی شوراهای اسلامی کار ایران، خواستار رسیدگی به وضعیت کارگران هپکو و آذرآب و "برخورد با مسببان" حمله به آنان شده و گفته است، برخورد خشونت‌آمیز با این کارگران "با هیچ معیار انسانی سازگاری ندارد".

به گزارش ایلنا، ابوالفضل پوروفایی، رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان مرکزی نیز معتقد است که مشکلات کارگران هپکو و آذرآب «از اختیارات استانی خارج شده و مسئولان کشور باید در مورد آن تصمیم بگیرند». پوروفایی در عین حال از استقرار "عوامل انتظامی" در اطراف دو شرکت آذرآب و هپکو در روز چهارشنبه خبر داده است.

Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید