بیانیه کانون صنفی معلمان: آموزش بهداشت و سلامت جنسی و توانمند سازی کودکان در برابر آزار باید در اولویت قرار گیرد

برگرفته از سایت هرانا

کانون صنفی معلمان (تهران) با صدور بیانیه ای از تمامی همکاران فرهنگی خود، به ویژه در مقاطع پیش دبستانی و دبستان خواسته است که “دلسوزانه، در جهت پر کردن خلا های فرهنگی و کم کاری های متولیان امر، در زمینه ی افزایش آگاهی هایی که فرزندانمان را از خطرات محفوظ نماید،” این بیانیه تاکید می کند “اقدام کنند. در این رابطه، آموزش بهداشت و سلامت جنسی و توانمند سازی کودکان در برابر آزار و سو استفاده ی جنسی می بایست در اولویت قرار گیرد.”
متن کامل این بیانیه را به نقل از کانون صنفی معلمان (تهران)، بخوانید؛
به نام خداوند جان و خرد
این روزها، جامعه ی ما، به شدت تحت تاثیر خبر دردناک تجاوز و سپس قتل دختر بچه ی ۷ ساله ی اردبیلی، آتنا اصلانی است.
دخترک معصومی که قربانی کم کاری تمامی نهادهایی است که در انجام وظیفه ی خود کوتاهی کر ده اند. از مدرسه و رسانه ها و تریبون های رسمی و غیر رسمی و جامعه ی مدنی گرفته تا نهادهای قدرت و بخش های حاکمیتی، شامل قوه های مجریه، مقننه و قضاییه، همه و همه، در وقوع این واقعه ی هولناک و وقایعی مشابه که انتشار خبر برخی از آن ها را هر ساله شاهد هستیم و بسیاری از آن ها نیز به دلایل فرهنگی ویا به بهانه های دیگر انتشار نمی یابد، دخیل، مقصر و می بایست پاسخگو باشند.
در این راستا، با توجه به این که گفته شده است مردم پیرو روش های رهبران خود هستند، سهم بخش حاکمیتی، در گسترش. یا پیشگیری این گونه ناهنجاری ها بیشتر می نماید.
واقعیت این است و باید اقرار کرد که روش های تربیتی حاکم، به واسطه ی سیطره ی نگاه سطحی و تک بعدی و عمدتا ایدئولوژیک به مقوله ی آموزش و پرورش و تلاش بیهوده برای حفظ ظواهر، جهت مطلوب جلوه دادن فرهنگ جامعه، تاکنون، دستاورد قابل قبولی نداشته است و نیم نگاهی به آمارهای جهانی، بیانگر این واقعیت تلخ است که کشور ما، در زمینه ی فساد و جنایت، در وضعیت نگران کننده ای قرار دارد.
باید پذیرفت که حل مشکلات تربیتی جز با استفاده از ابزارهای تربیتی واستعانت از روش های علمی و نظرات و رهنمودهای صاحبان اندیشه ها ی مستقل در زمینه های تر بیتی، امکان پذیر نمی باشد.
تغییر فرهنگ، نیازمند کار فرهنگی است و استفاده از زور و ابزارهای غیرفرهنگی برای رسیدن به مطلوب، همان گونه که طی این ۳۸ سال شاهد بوده ایم، حاصلی جز واپس گرایی فرهنگی و نزول فزاینده ی ارزش های اخلاقی نداشته است.
استفاده از تجربیات سایر کشورها و البته بومی سازی برخی روش ها و رهایی از قشری گری و تعصب، افزایش آگاهی های اجتماعی از طریق گسترش آموزش های تربیتی به ویژه در زمینه ی مسایل جنسی و به منظور حفظ و حراست از حریم بخش های آسیب پذیر جامعه به ویژه کودکان و دختران، در خانه و مدرسه، امروز به یک ضرورت غیرقابل انکار تبدیل گردیده است و تا زمانی که سرمایه گذاری صحیحی در این دو نهاد انجام نشود، احتمال تکرار حوادثی مشابه، نه تنها دور از انتظار نیست بلکه به دلیل شکستن قبح فساد و گستردگی آن در سطح کشور، شاید این گونه حوادث در آینده نیز، با سرعت و حدت بیشتری تکرار گردد.
به راستی آیا زمان آن نرسیده است که مسئولان کشور به خود آیند و در روش های منسوخ تربیتی، تجدید نظر کنند؟
آیا زمان آن فرا نرسیده که آموزش و پرورش کشور ، در مسیری که برایش تعر یف کرده اند باز نگری کند و به جای تحمیل خروارها خروار مفاهیم کهنه و بعضا بی فایده، بخشی از نیرویش را صرف آموزش مسایلی نماید که نیاز امروز و آینده ی زندگی فردی و اجتماعی می باشد؟
این که اعلام می شود قاتل آتنا دارای سوابق مشابه کیفری بوده و متاسفانه کوچکتر ین نظارتی بر عملکردش پس از آزادی وجود نداشته در حالی که در بخش هایی دیگر، انسان های بی گناهی به صرف انتقاد و یا فعالیت مدنی، مخل امنیت شناخته شده و سالیان طولانی از عمر خود را در زندان ها به سر می برند و پس از آزادی نیز از تیر رس ماموران امنیتی خارج نمی شوند خود گواه روشنی بر این واقعیت تلخ است که جا دارد تا نهادهای قضایی و امنیتی در تعریف خود از امنیت و بر هم زنندگان آن تجدید نظر کنند.
بیایید باور کنیم که خطر در کمین تک تک فرزندان ماست .
آن چه دیروز برای ستایش ها اتفاق افتاده و امروز برای آتنا اصلانی، فردا می تواند دامنگیر فرزندان ما و شما گردد.
شایسته است که با سرمایه گذاری صحیح و علمی در مقوله ی آموزش و تربیت و سپردن کار به اهل آن و افزایش سطح آگاهی های عمومی با شکستن برخی تابوهایی که حفظ آن ها، جز خسران و خسارت به همراه نداشته است، فرهنگ جامعه را به سمتی هدایت کنیم که امنیت و آرامش فرزندانمان تامین شود.
در خاتمه، کانون صنفی معلمان، ضمن عرض تسلیت به ملت بزرگ ایران و خانواده ی آتنای عزیز، از تمامی همکاران فرهنگی، به ویژه در مقاطع پیش دبستانی و دبستان می خواهد که دلسوزانه، در جهت پر کردن خلا های فرهنگی و کم کاری های متولیان امر، در زمینه ی افزایش آگاهی هایی که فرزندانمان را از خطرات محفوظ نماید، اقدام کنند. در این رابطه، آموزش بهداشت و سلامت جنسی و توانمند سازی کودکان در برابر آزار و سو استفاده ی جنسی می بایست در اولویت قرار گیرد.
کانون صنفی معلمان (تهران)
۲۳ تیرماه ۹۶
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید