آن روز، اوین را از زندانیان معترض خالی کرده بودند

نامه ی شیرین عبادی به عاصمه جهانگیر 

• کانون مدافعان حقوق بشر در نامه ی خود فریبکاری حکومت در بازدید سفرا از زندان اوین را محکوم کرده و از گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران خواسته است این فریبکاری را به اطلاع دولت هایی که سفرایشان از اوین بازدید کرده اند برساند ...
برگرفته از سایت اخبار روز
آدينه  ۲٣ تير ۱٣۹۶ -  ۱۴ ژوئيه ۲۰۱۷


محل ضیافت سفرا در بازدید از زندان اوین. آتنا دائمی و گلرخ ایرایی دو زن زندانی در اوین در نامه ی خود پیرامون این بازدید نوشته اند، این محل، جایگاه اعدام و جوخه آتش زندانیان سیاسی در دهه ۶۰ بوده است


در پی انتشار خبر بازدید پنجاه سفیر از کشورهای مختلف از زندان اوین، کانون مدافعان حقوق بشر در نامه‌ای به گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، توضیحاتی را برای کشف حقیقت و روشنگری بیان کرد.

به گزارش کانون مدافعان حقوق بشر، این کانون در نامه خود، با اشاره به اتفاقاتی که در روز بازدید سفرای کشورهای مختلف از زندان اوین رخ داده، از خانم جهانگیر خواسته است تا ضمن درج این مطلب در پرونده حقوق بشر دولت ایران، مراتب را به روش‌های ممکن به اطلاع دولت‌هایی که سفرای خود را روانه چنین بازدیدی کرده‌اند، برساند.
متن نامه کانون مدافعان حقوق بشر به گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران که به امضای شیرین عبادی، رییس این کانون رسیده، به شرح زیر است:

سرکار خانم اسماء جهانگیر، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران؛
به استحضار می‌رساند که روز چهارشنبه ٥ جولای ۲۰۱۷ برابر با ١٤ تیرماه ۱٣۹۶، پنجاه سفیر از کشورهای مختلف، ظاهراً به قصد همکاری مشترک حقوقی- قضایی در ایران از زندان اوین در تهران بازدید کردند.
خبر این بازدید همزمان با اظهار نظر برخی از این سفرا در مصاحبه با تلویزیون رسمی ایران که با تحسین سیستم قضایی ایران در اداره زندان‌ها همراه بود، باعث حیرت بسیاری از ناظران اجتماعی و حقوق بشری در ایران شد. از این رو کانون مدافعان حقوق بشر در پی کشف حقیقت، تصمیم به کنکاش در مورد این رخداد و نوشتن این نامه به حضرتعالی جهت روشنگری شما، سایر فعالان حقوق بشر و نیز افکار عمومی گرفت.
آنچه در این روز روی داد به این شرح است:
ساعت هشت صبح روز چهارشنبه ٥ جولای، مسئولان قضایی تعداد دست‌کم بیست زندانی سیاسی و مالی را از زندان اوین به بهانه اعزام به دادسرا و دادگاه، از بند ٤ این زندان خارج کردند. این زندانیان که بابت احضار ناگهانی به دادسرا و بدون آمادگی پیشین در حیرت بودند را سوار بر اتوبوس کرده، و آنها خیلی زود به جای دادسرا از سلول‌های انفرادی در بند ۲-الف سر در می‌آورند. غروب همین روز این زندانیان، به بندهایشان در زندان اوین بر می‌گردند، بدون این که بدانند در فاصله این غیبت، ٥٠ سفیر از کشورهای مختلف برای بازدید از زندان اوین، به این مکان اعزام شده‌اند.
درواقع زندان اوین در این روز از هر زندانی معترض یا منتقدی خالی شده و آنهایی که مانده بودند نیز یارای بازگویی واقعیت را نداشتند. سوال اینجاست که اگر زندان اوین مکانی مناسب و امن و استاندارد با مبانی حقوق بشر است، به چه علتی مسئولان زندان دست‌کم بیست زندانی که به شرایط موجود معترضند را از زندان بیرون می‌برند تا کسی روایتی به جز نمایش دلخواه مسئولان قضایی را بازگو نکند.
به‌این ترتیب سفرای بازدیدکننده از زندان اوین، تنها از بخش محدودی از زندان که از جمعیت عادی زندان خلوت‌تر شده، دیدن کرده‌اند، بخشی که از پیش با پاکسازی زندانیانی که در برابر نقض حقوقشان ساکت نبودند، آماده پذیرش ایشان شده‌اند.
عجیب این است که سفرای محترم حتی از بند زنان سیاسی هم بازدید نکرده‌اند، در حالی که در آن روز ٢٤ زن زندانی سیاسی- عقیدتی در زندان بوده‌اند، از جمله نرگس محمدی- مدافع حقوق بشر-، نازنین زاغری- زندانی دوتابعیتی ایرانی، انگلیسی- آزیتا رفیع‌زاده، آتنا دائمی که بدون شک سخنان قابل توجهی برای بازگو کردن به این سفرا داشتند.
و عجیب‌تر اینکه صدا و سیمای جمهوری اسلامی تنها چند ساعت بعد از این بازدید، با برخی سفرای بازدیدکننده مصاحبه و آن‌ را پخش کرده و در انتها خبرنگار سیما اعلام می‌کند که این بازدید، سندی بر رد ادعای مدافعان حقوق بشر است که همواره از شرایط بد و نامناسب زندان اوین و وجود سلول‌های انفرادی سخن گفته‌اند.
کانون مدافعان حقوق بشر به این وسیله از آن مقام محترم خواهشمند است که ضمن درج این مطلب در پرونده حقوق بشر دولت ایران، مراتب را به روش‌های ممکن به اطلاع دولت‌هایی که سفرای خود را روانه چنین بازدیدی کرده‌اند، برسانید.

شیرین عبادی
رئیس کانون مدافعان حقوق بشر
۷ جولای ۲۰۱۷ برابر با ۱۶ تیر ۱٣۹۶
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید