انتقال آرش صادقی و مرتضی مرادپور به بهداری

برگرفته از سایت اخبار روز
پنج‌شنبه  ۲ دی ۱٣۹۵ -  ۲۲ دسامبر ۲۰۱۶


دو زندانی سیاسی در اعتصاب غذا، آرش صادقی در شصتمین روز در زندان اوین و مرتضی مرادپور در پنجاه و نهمین روز در زندان مرکزی تبریز نگهداری می شوند. این دو زندانی به ترتیب شب گذشته و صبح امروز درپی وخامت حالشان به بهداری زندان منتقل شدند اما هم‌چنان از تزریق سرم خودداری کرده اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آرش صادقی شب گذشته طی روند وخامت پیشرونده تپش قلب، تنگی نفس، و افت فشار (۸ روی ۵) به بهداری منتقل و با دستگاه اکسیژن نفس کشید.
هم‌چنین در روز های گذشته به دلیل افزایش غلظت خون آقای صادقی، پزشکان نسبت به خطر سکته قلبی ابراز نگرانی کرده و وضعیت وی را خطرناک گزارش کرده اند.
این کنشگر مدنی زندانی در شصتمین روز از اعتصاب غذا، از مشکلات کلیوی و معدوی، بالا آوردن مقطعی لخته خون، بریده بریده گفتن کلمات، تپش قلب، تنگی نفس، افت فشار، پوسته پوسته شدن پوست بدن، کاهش وزن شدید (۱۹کیلو) و لاغری مفرط، حالت تهوع، و بی خوابی که نتیجه اختلال در سیستم متابولیسم و همگی از عوارض اعتصاب غذا هستند، رنج میبرد.
طی این مدت آرش صادقی سه بار به بیمارستان طالقانی منتقل شده، دوبار آن به دلیل حالت تهوع، افت فشار، تپش قلب ، بالا آوردن لخته خون و تنگی نفس بوده که پزشکان به وی توصیه کرده اند که باید سرم تراپی را انجام دهد، اما آرش صادقی با وصل سرم مخالفت کرده و بدون درمان به زندان بازگردانده شده بود. این زندانی یک مرتبه نیز جهت انجام نوار قلب به بیمارستان منتقل شده بود.
لازم به یادآوری است، آرش صادقی که در سالن ۱۰ بند ۸ زندان اوین مشغول تحمل ۱۹ سال محکومیت حبس خود است، هم‌زمان با بازداشت همسرش گلرخ ابراهیمی ایرایی جهت اجرای شش سال حکم حبس، با نگارش نامه‌ای ضمن غیرقانونی خواندن این اقدام، اعلام اعتصاب غذای اعتراضی کرد.
این زندانی عقیدتی مدتی بعد، در نامه‌ای سرگشاده به ذکر مستند موارد حقوقی نقض شده در فرآیند بازداشت، بازجویی، تشکیل دادگاه و صدور حکم و سپس اجرای آن در پرونده همسرش پرداخت.
گلرخ ابراهیمی ایرایی، صبح روز سوم آبان ماه بدون دریافت احضاریه کتبی توسط ماموران امنیتی جهت اجرای حکم حبس بازداشت و به زندان اوین منتقل شد، وی درحال حاضر در بند زنان (نسوان) این زندان نگهداری می‌شود.

وخامت حال مرتضی مرادپور، و انتقال به بهداری زندان
صبح روز جاری پنجشنبه دوم دی، با وخامت حال مرتضی مرادپور، و گزارش زندانیان بند، او را به بهداری زندان منتقل کردند که بار دیگر وی مانع تزریق هر نوع آمپول و سرم شده است.
فردین مرادپور، برادر این زندانی عقیده، با بیان مطلب فوق، از تماس تلفنی بعدازظهر امروز برادرش خبر داد و به این خبرگزاری گقت: مثل دفعات قبل با صدایی ضعیف و بریده بریده صحبت می‌کرد. گفت که او را به بهداری برده‌اند. پزشکان با اصرار و پافشاری زیاد در پی اقناع و راضی کردن مرتضی برای تزریق آمپول و سرم برآمده‌اند که وی مخالفت کرده و مانع شده است.
وی با اشاره به این که طی چند روز اخیر، وضعیت مرتضی در بی‌خبری بوده و نتوانسته بودند باهم صحبت کنند، تاکید می‌کند: “پیگیر وضعیت جسمانی‌اش شدم، دیگر حتی نمی‌تواند سرپا بایستد. هر چند که در اعتصاب قند و نمک برای کارایی مغز باید مصرف شود، ولی مرتضی تا چند روز گذشته از این کار نیز امتناع می‌کرد که نهایتا از دو روز پیش با مصرف آنها، روال عادی اعتصاب را در پیش گرفته است.”
برادر این فعال ترک (آذری) زندانی، که خود نیز در تحصن ۲۹ آذر تبریز یکی از بازداشت‌شدگان بود، در ادامه اظهار داشت: قبل از همه جویای قضیه دستگیری من و دوستان حاضر در تحصن ۲۹ آذر دادگستری تبریز بود. تاکید کرد که اگر به هر عنوان ما را در بازداشت نگه می‌داشتند، تلاش می‌کرد واکنش شدیدی در قبال این قضیه داشته باشد.
وی با اشاره به قطع تماس‌های بند ۱۲ محکومین زندان تبریز هم‌چنین افزود: “همه تماس‌های تلفنی بند ۱۲ محکومین که در پی وخامت حال مرتضی، از یکشنبه ۲۸آذر قطع شده بود، با اعتراض زندانیان، از دیروز صبح دوباره برقرار شده است.”
این عضو خانواده مرادپور ضمن ابراز نگرانی شدید از سلامتی و جان مرتضی مرادپور در پنجاه و نهمین روز اعتصاب غذای وی، تاکید کرد: “هر بلایی که بر سر مرتضی بیاید، مسئولین قضایی باید پاسخگو باشند.”
آقای مرادپور در پایان افزود: “مرتضی باز هم تاکید کرد که تا به خواسته خود مبنی بر اجرای ماده ۱۳۴ قانون و آزادی‌اش نرسد؛ حاضر نیست یک قدم هم عقب‌نشینی کند و بر عهد خود مبنی بر این که، یا زنده آزاد خواهم شد یا خواهم مرد؛ پابرجاست.”
شایان ذکر است، روز گذشته سازمان عفو بین الملل در حساب توئیتری خود نوشت: “مرتضی مرادپور فعال حقوق اقلیت، زندانی عقیدتی که درحال تحمل سه سال حبس تنها به دلیل فعالیت مسالمت آمیز بر وی تحمیل شده، در خطر سکته قلبی قرار دارد. وی از ۲۵ اکتبر در اعتراض به حکم حبسش در اعتصاب غذاست و سلامتش به شدت وخیم است. او در ابتدا نیز نباید در زندان می بود. مقامات ایران بایستی رنج، درد و عذاب وی را متوقف و از طولانی تر شدن آن، جلوگیری کرده و فورا و بی قید و شرط او را آزاد کنند.”
از سوی دیگر یک منبع نزدیک به خانواده علی شریعتی در پنجاه و دومین روز از اعتصاب غذا در بهداری زندان اوین در مورد آخرین وضعیت وی به گزارشگر هرانا گفت: هر روز یک ماجرای جدید بوجود می آورند. چند روز به علی اجازه تماس دادند. اما بعد از دیدار رییس زندان آقای چهارمحالی و طبق معمول تهدید ها، دوباره از امروز محدودیت ها را آغاز کرده اند. دیگر اجازه بیرون آمدن از اتاقش را ندارد و مثل سلول انفرادی برایش شده. علی نیز در پاسخ به این اقدام ها گفته است دیگر از رفتن به بیمارستان خودداری خواهد کرد.
از زندان رجایی شهر نیز خبر می رسد اعتصاب غذای سعید شیرزاد به روز پانزدهم رسیده است. درحالی که فشار خون این زندانی پایین و با کاهش وزن دچار ضعف و بی حالی است، هنوز هیچ رسیدگی و صحبتی از جانب مسئولین زندان با وی نشده است.
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید