وضعیت بحرانی زندانیان در اعتصاب غذا ؛ ۸ اعتصاب در سه زندان مختلف

برگرفته از سایت هرانا


هشت زندانی سیاسی در زندان اوین، ندامتگاه مرکزی کرج و زندان رجایی‌شهر مابین ۱۰ تا بیش از ۴۰ روز است که در اعتصاب غذای اعتراضی به‌سر می‌برند. وضعیت جسمانی برخی از آن‌ها «وخیم» گزارش شده است. وحید صیادی نصیری در چهل‌وپنجمین روز، آرش صادقی در سی‌وهفتمین روز، حسین رجبیان در سی‌وسه، علی شریعتی در سی‌امین و امیر (علی) امیرقلی در چهاردهمین روز، همگی در زندان اوین و مرتضی مرادپور در سی‌وهفتمین روز در سلول انفرادی در ندامتگاه مرکزی کرج در اعتصاب غذا هستند. در زندان رجایی‌شهر کرج نیز فواد رضازاده در دهمین روز از اعتصاب غذای اعتراضی خود به‌سر می‌برد. از سوی دیگر، همسر محمدعلی طاهری نیز در گفتگو با هرانا تلویحا از تداوم اعتصاب غذای همسرش تا رسیدن به آزادی خبر داد. مهدی رجبیان نیز که از زندانیان در اعتصاب بوده و به مرخصی اعزام شده، شدیدا از عواقب این اعتصاب رنج می‌برد. همه این موارد در حالی است که سیامک میرزائی، دیگر زندانی عقیدتی محبوس از تصمیم خود به اعتصاب غذا خبر می دهد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمدعلی طاهری، وحید صیادی نصیری، آرش صادقی، حسین رجبیان، علی شریعتی، امیر (علی) امیرقلی و مرتضی مرادپور در زندان‌های اوین و ندامتگاه مرکزی کرج و فواد رضا زاده با تاریخ‌های متغیری از ۱۰ تا بیش از ۴۰ روز است که در اعتصاب غذای اعتراضی به‌سر می‌برند.
آرش صادقی در سی‌وهفتمین روز از اعتصاب خود در بند هشت زندان اوین به‌سر می‌برد، وی از هفته گذشته با افت شدید فشار خون، در حال از دست دادن قدرت تکلم بوده و کلمات را بریده بریده می‌گوید. وی ظرف شب‌های گذشته متناوبا دچار بی‌هوشی شده و در بهداری زندان زیر دستگاه اکسیژن قرار داشته است. آقای صادقی در این مدت «خون بالا آورده» و دچار تپش قلب شدید است. فشار خون این زندانی در زمان بی‌هوشی به ۸ روی ۴ نیز می‌رسد. وزن آقای صادقی با ۱۵ کیلو کاهش از ۶۸ به ۵۳ رسیده است.
یک منبع نزدیک به این زندانی در مورد وخامت حال آرش صادقی به هرانا گفت: وضعیت معده و کلیه آرش نیز وخیم شده و حتی آب هم آن‌چنان نمی‌تواند بخورد.
پزشکان بهداری برای آقای صادقی اعزام به بیمارستان نیز توصیه کرده‌ بودند، اما این زندانی سیاسی شروط اعزام را عدم تزریق سرم و نپوشیدن لباس زندان به‌ همراه دستبند و پابند اعلام کرده بود که از سوی مسئولین پذیرفته نشد.
این کنشگر مدنی زندانی که خود مشغول تحمل ۱۹ سال محکومیت حبس است، از روز سوم آبان‌ماه در اعتراض به بازداشت همسرش گلرخ ابراهیمی ایرایی جهت تحمل ۶ سال حبس، دست به اعتصاب غذا زده است.
در بند ۴ زندان اوین وحید صیادی نصیری در چهل‌وپنجمین روز اعتصاب غذا به‌سر می‌برد و مکررا به دلیل وخامت حالش به بهداری منتقل و از تزریق سرم خودداری کرده است. این زندانی سیاسی از ابتدای اعتصاب تاکنون ۲۰ کیلوگرم کاهش وزن داشته است. آقای صیادی در ابتدای اعتصاب غذا ۹۳کیلو وزن داشت، اما درحال حاضر وزن وی به ۷۳کیلو رسیده است.
روز شنبه هفته جاری، تاریخ دادگاه تجدیدنظر و شعبه آن به این زندانی سیاسی اطلاع داده شده است، اما وی درپاسخ گفته خواسته دیگرش انتقال به بند سابقش (بند هشت) درکنار سایر زندانیان سیاسی است.
وحید صیادی نصیری از تاریخ ۲۵ مهرماه، در اعتراض به ۱۳ ماه بلاتکلیفی پرونده خود دست به اعتصاب غذا زده است. این زندانی سیاسی با اتهامات «توهین به مقدسات، توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام» در دادگاه بدوی به ۸ سال حبس محکوم شد. اما با گذشت ۱۳ ماه از تاریخ صدور حکم اولیه و اعتراض وی، هنوز هیچ حکمی از دادگاه تجدیدنظر دریافت نکرده است. وی بعد از گذشت مدتی از اعتصاب غذایش، به طور تنبیهی از بند هشت به بند چهار زندان اوین منتقل شد.
در مورد دو برادر هنرمند مهدی و حسین رجبیان نیز علی‌رغم اعزام مهدی به مرخصی، گزارشات امیدبخشی به دست نیامده است. مهدی رجبیان که در تاریخ هفتم آذر و بعد از یک‌ماه اعتصاب به مرخصی اعزام شد، با وجود پایان اعتصاب غذا، هم‌چنان دچار خونریزی معده بوده و درصدی از بینایی‌اش را از دست داده است.
از سوی دیگر تنها خبری که از برادر وی، حسین رجبیان بدست آمده، وخامت و پیشرفت عفونت کلیه چپ او و تداوم نگهداری در بند هفت در سی‌وسومین روز از اعتصاب غذاست.
این دو برادر هنرمند زندانی که به طور تنبیهی از هم جدا شده و در بندهای هفت و هشت این زندان نگهداری می شدند، از روز جمعه ۷ آبان در اعتصاب غذا هستند.
علی شریعتی در سی‌امین روز از اعتصاب غذا هم‌چنان در بهداری «زندانی» شده و اطلاع چندانی از وی در دست نیست.
این فعال سیاسی، روز دهم آبان‌ماه «درحال انجام کار اداری در شهرداری» بازداشت و برای تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکومیت خود به بند هشت زندان اوین منتقل شد و از بدو ورود در اعتراض به این اقدام دست به اعتصاب غذا زده است.
امیر (علی) امیرقلی در چهاردهمین روز از اعتصاب خود به سر می‌برد. وی که از روز چهارشنبه ۲۶ آبان‌ماه به زندانیان در اعتصاب غذا پیوسته، دلایل اعتصابش را «عدم امنیت جانی، عدم رسیدگی مسئولین به درگیری و ضرب‌وشتم وی، عدم رسیدگی پزشکی بر جراحات وارد شده، عدم تفکیک جرائم زندانیان و عدم رسیدگی به وضعیت زندانیان در اعتصاب» اعلام کرده است.
مرتضی مرادپور در سی‌وهفتمین روز از اعتصاب غذای اعتراضی خود در «سلول انفرادی سالن ۱۲» ندامتگاه مرکزی کرج به صورت تبعیدی از زندان تبریز، نگهداری می‌شود.
یک منبع نزدیک به خانواده مرادپور در مورد آخرین وضعیت این زندانی به این خبرگزاری گفت: روز گذشته آقای مرادپور طی تماس تلفنی خبر داده بود سه روز پیش به دلیل نداشتن تعادل زمین خورده و بی‌هوش شده است. در این بین پیشانی‌اش به زمین برخورد کرده دچار آسیب دیدگی و ورم شده که مدتی هم بی‌هوش بوده است. بعد از به هوش آمدن نیز علی‌رغم اصرار مسئولین از انتقال به بهداری و مداوا امتناع کرده است.
از سوی دیگر زیبا محمدیان، همسر محمدعلی طاهری روز گذشته طی گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری هرانا در مورد اعتصاب غذای همسرش تصریح کرد: “آقای طاهری در ابتدای اعتصاب غذایش در صحبتی که با من داشت گفت تا رسیدگی به پرونده و مشخص شدن نتیجه، به اعتصاب غذا ادامه خواهم داد. از نظر ما رسیدگی به پرونده یعنی برگزاری دادگاه، تبرئه و آزادی ایشان.”
در حالی که بیش از هشت ماه پیش مدت محکومیت آقای طاهری به پایان رسیده و جزای نقدی وی نیز پرداخت شده است، اما با این حال تا کنون از آزادی وی ممانعت بعمل آمده است.
در مهرماه سال جاری، آقای علیزاده طباطبایی، وکیل محمدعلی طاهری زندانی، از اعتصاب غذای اعتراضی وی خبر داد، اما از آن پس، هیچ اطلاعی از سرنوشت این زندانی در دست نبود. محمود علیزاده طباطبایی با اعلام صدور منع تعقیب برای موکلش گفته بود که به دنبال آزادی آقای طاهری هستیم. این وکیل دادگستری بصورت ضمنی اعتصاب غذای موکلش را که آقای طاهری از آن با عنوان “روزه” یاد کرده، تایید کرده بود.
از زندان رجایی شهر کرج نیز گزارش می رسد، فواد رضازاده زندانی سنی‌مذهب در سالن ۲۱ بند ۷ این زندان از روز سه‌شنبه ۳۰ آبان‌ماه در اعتراض به عدم اعطای مرخصی علی‌رغم فوت پدرش، در اعتصاب غذا به‌سر می‌برد.
یک منبع نزدیک به آقای رضازاده که دهمین روز از اعتصاب غذای خود را پشت سر گذاشته، در مورد آخرین وضعیت وی به این خبرگزاری گفت: “در این ۱۰ روز ۹ کیلو وزن کم کرده و فشارش روی ۹ است و شرایط جسمانی ایشان اصلا تعریفی ندارد اما هیچ کسی جوابگوی خواسته اش نیست.”
همچنین خبر می رسد سیامک میرزایی فعال سیاسی که نزدیک به صد و چهل روز پیش در مغان بازداشت و به بازداشتگاه اوین تهران منتقل شده است ضمن تماس با خانواده خود اعلام کرد که برای اعتراض به دخالت نیروهای امنیتی در روند قضایی پرونده از روز شنبه ۱۳ آذر ماه دست به اعتصاب غذا خواهد زد.

Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید