انتقال مجدد مهدی رجبیان به بیمارستان؛ آخرین وضعیت زندانیان در اعتصاب غذا

برگرفته از سایت هرانا

هفت زندانی سیاسی در زندان‌های اوین و ندامتگاه مرکزی کرج با مطالبات مختلفی از سیزده تا چهل روز است که در اعتصاب غذای اعتراضی به سر می ‌برند. در این بین حال عمومی برخی از این زندانیان نامناسب گزارش شده است. رسول رضوی و مرتضی مرادپور به ترتیب در چهلمین و شانزدهمین روز اعتصاب غذا به سر می‌برند و به ندامتگاه مرکزی کرج تبعید شده، از ملاقات و تماس تلفنی محرومند. در زندان اوین، وحید صیادی، آرش صادقی، دو برادر هنرمند مهدی و حسین رجبیان و علی شریعتی به ترتیب بیست‌وهشتمین، بیستمین، شانزدهمین و سیزدهمین روز از اعتصاب غذای خود را پشت سر گذاشتند. روز جاری درحالی که مسئولین زندان اوین با برگزاری جلسه ای زندانیان در اعتصاب را تهدید کرده اند، مهدی رجبیان به دلیل خونریزی معده مجددا به بیمارستان طالقانی منتقل شد و وحید صیادی به همراه گارد زندان به بند چهار این زندان برده شد. همچنین حسین علی‌محمدی زندانی سیاسی در هشتمین روز از اعتصاب، با تحقق خواسته‌اش، به اعتصاب غذای خود در زندان تبریز پایان داد. از سرنوشت محمد علی طاهری زندانی عقیدتی که پیش‌تر گزارش شده بود در اعتصاب غذا به سر می‌برد، کماکان هیچ اطلاعی در دست نیست بنابراین این خبرگزاری قادر به تایید تداوم اعتصاب او نیست.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، رسول رضوی، مرتضی مرادپور، وحید صیادی، آرش صادقی، دو برادر هنرمند مهدی و حسین رجبیان و علی شریعتی، هفت زندانی سیاسی و عقیدتی در زندان‌های ندامتگاه کرج و اوین با تاریخ های متغیری از  سیزده تا چهل روز در اعتصاب غذای اعتراضی به سر می ‌برند.
رسول رضوی زندانی سیاسی زندان تبریز از روز دوشنبه ۱۲مهرماه در اعتراض به احکام صادره دادگاه انقلاب و فشار نیروهای امنیتی در خصوص روند پرونده خویش دست به اعتصاب غذای نامحدود زده است. این زندانی که چهلمین روز از اعتصاب را پشت سرگذاشته، در پی درد شدید معده و بی حالی مفرط چندین بار متوالی به بند بهداری زندان تبریز منتقل و مورد درمان قرار گرفته بود. در آخرین خبر این زندانی سیاسی به همراه مرتضی مرادپور دیگر زندانی در اعتصاب غذای این زندان، به ندامتگاه مرکزی کرج تبعید شدند و از روز نخست «ممنوع الملاقات و ممنوع التلفن» هستند و از وضعیت جسمی این دو زندانی اطلاعی در دست نیست.
در ندامتگاه کرج، مرتضی مرادپور دیگر زندانی سیاسی در شانزدهمین روز اعتصاب غذای خود به سر می برد. این زندانی که از چهارم آبان ماه دست به اعتصاب غذا زده، روز یازدهم آبان توسط مسئول اندرزگاه، مامورین انتظامات و وکیل بند در بند ۱۲ زندان مرکزی تبریز مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود. یکی از نزدیکان آقای مرادی از ضرب و شتم مجدد وی هنگامی که قصد شکایت ازین موضوع را داشت، خبر داد. آقای مراد پور پس از چند روز بی خبری مشخص شد در روزهای گذشته همراه رسول رضوی از زندان تبریز به ندامتگاه مرکزی کرج منتقل شده است.
یک منبع نزدیک به خانواده‌های رضوی و مرادپور به گزارشگر هرانا گفت: ” خانواده ها به دلیل این ممنوعیت تلفن و ملاقات از زمان تبعید آنها از وضعیت جسمی شان به دلیل اعتصاب غذا اطلاعی ندارند و این موضوع نگرانی شدیدی را برای خانواده ها بوجود آورده است.”
پیش‌تر گزارش شده بود، دادیار ناظر زندان تبریز به خانواده رسول رضوی و مرتضی مرادپور گفته بود این دو زندانی از زندان مرکزی تبریز به زندان رجایی شهر کرج منتقل شده اند.
آرش صادقی کنشگر مدنی زندانی در سالن ۱۰ بند هشت زندان اوین نیز از روز سوم آبان‌ماه در اعتراض به بازداشت همسرش گلرخ ابراهیمی ایرایی، دست به اعتصاب غذا زده است. این زندانی سیاسی بیستمین روز اعتصاب غذا را پشت سرگذاشته، با  فشار خون ۹ روی هشت، ۸ گیلوگرم (از ۶۸ به ۶۰) کاهش وزن دارد. مقامات امنیتی و قضایی در زندان اوین در دیدارهای جداگانه با آقای صادقی و همسرش خانم ایرایی گفته‌اند تا زمانی که آرش در اعتصاب غذاست از ملاقات با یکدیگر محروم خواهند بود. آرش صادقی کتبا از تزریق سرم خودداری کرده است.
وحید صیادی نصیری دیگر زندانی سیاسی در بند هشت زندان اوین از ۲۸ روز پیش، تاریخ ۲۵ مهرماه، در اعتراض به ۱۳ ماه بلاتکلیفی پرونده خود در اعتصاب غذا به سر می برد. آقای صیادی با اتهامات «توهین به مقدسات، توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام» در دادگاه بدوی به ۸ سال حبس محکوم شد. اما با گذشت ۱۳ ماه از تاریخ صدور حکم اولیه و اعتراض وی، هنوز هیچ حکمی از دادگاه تجدیدنظر دریافت نکرده است.
آقای صیادی در ابتدای شروع اعتصاب ۹۳ کیلو وزن داشت، اما در حال حاضر با ۱۰ کیلو کاهش به ۸۳ کیلوگرم رسیده است. فشار خون این زندانی ۱۰ روی ۸ گزارش شده است.
شامگاه روز جاری این زندانی به همراه گارد زندان به بند ۴ زندان اوین برده شد. آقای صیادی هنگام انتقال اعلام اعتصاب غذای خشک کرده است.
دوبرادر هنرمند زندانی در زندان اوین، مهدی و حسین رجبیان، که به طور تنبیهی از هم جدا شده و در بندهای هفت و هشت این زندان نگهداری می شوند، از روز جمعه ۷ آبان در اعتصاب غذا هستند. این دو برادر که شانزدهمین روز اعتصاب خود را پشت سر گذاشته اند با افت فشار و کاهش وزن روبرو هستند. از فشار خون حسین رجبیان به دلیل «خرابی دستگاه فشار خون بهداری بند هفت» اطلاعی در دست نیست، وی با ۶ کیلو کاهش وزن دچار بی حسی دست و پا می شود.
مهدی رجبیان روز جاری برای دومین بار به دلیل خونریزی معده به بیمارستان طالقانی تهران منتقل شده است و به دلیل نگهداری در بهداری و بیمارستان از جزئیات فشار خون و وزن او اطلاعی در دست نیست. وی روز ۱۸ آبان نیز درپی خونریزی معده به همین بیمارستان منتقل شده بود.
برادران رجبیان روز پنجم ماه جاری با نگارش نامه‌ای در خصوص آنچه که در طول این چند ماه در زندان بر آن‌ها گذشته، در مورد اعتصاب غذای اعتراضی ماه گذشته و «فریب» توسط یک مقام قضایی، محرومیت از دیدار با وکیل و دیگر موارد حقوق نقض شده‌شان سخن گفته و از همه هنرمندان جهان خواستار نشان دادن «واکنشی مسالمت آمیز در شأن هنر» و تنها نگذاشتن‌شان شده‌ و از اعتصاب غذای مجدد و مصمم در آینده ای نزدیک خبر داده بودند.
یک منبع نزدیک به این دو برادر هنرمند زندانی به گزارشگر هرانا گفته بود: “خانواده رجبیان که نگران اعتصاب غذا و وضعیت سلامت مهدی و حسین هستند به دادستانی مراجعه کرده و با رفتار تند دادستان مواجه شده اند. به آن‌ها گفته شده خواسته برادران رجبیان غیر معقول است و هیچ جوابی نداده اند. از سوی دیگر در داخل زندان نیز افسر نگهبانی و رئیس زندان اوین با رفتاری تهدید آمیز از دو برادر خواسته اند اعتصابشان را بشکنند و به هیچ وجه اخبار اعتصاب غذایشان به بیرون درز نکند، در غیر این صورت عواقب ناخوشایندی در انتظارشان است.”
علی شریعتی، فعال سیاسی که روز دهم آبان‌ماه «درحال انجام کار اداری در شهرداری» بازداشت و برای تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکومیت خود به بند هشت زندان اوین منتقل شد، از بدو ورود در اعتراض به این اقدام دست به اعتصاب غذا زده است. این زندانی که سیزدهمین روز اعتصاب را گذرانده، طی روزهای اخیر دست به اعتصاب غذای خشک زده است. روز جاری درحالی که فشار خون او ۹ روی هفت و وزنش ۶۳ کیلو گزارش شده، وی دچار بیهوشی شده و به بهداری منتقل شد. این زندانی درحالی که سرم به او وصل بوده به هوش می‌آید و از ادامه تزریق سرم خودداری کرده است.
یک منبع نزدیک به زندانیان سیاسی در اعتصاب غذا در بند هشت زندان اوین به گزارشگر هرانا گفت: “امروز در زندان اوین شورایی با حضور آقایان حاجیلو معاون دادستان، چهارمحالی رئیس زندان و محسنی معاون وی تشکیل شد و به نوبت زندانیان در اعتصاب غذا را خواسته اند. بدون اینکه برای رسیدگی، از خواسته هایشان بپرسند، آنها را تهدید کرده اند که باید اعتصابشان را بشکنند. به آرش صادقی، مهدی رجبیان و وحید صیادی گفته شده در صورت ادامه اعتصاب به زندان رجایی شهر کرج تبعید خواهند شد.”
شایان ذکر است این زندانیان مجبورند برای چک کردن فشار و وزن خود چهار طبقه شامل ۱۴۵ پله را طی کنند که این موضوع در افت فشارخون و انرژی آنها تاثیر مستقیم دارد.
از سوی دیگر، روز بیستم آبان‌ماه، حسین علی‌محمدی زندانی سیاسی در هشتمین روز از اعتصاب، با تحقق خواسته‌اش، به اعتصاب غذای خود در زندان تبریز پایان داد.
هم‌چنین، از محمد علی طاهری زندانی عقیدتی که پیش‌تر گزارش شده بود در اعتصاب غذا به سر می‌برد، کماکان هیچ اطلاعی در دست نیست و این خبرگزاری قادر به تایید تداوم اعتصاب او نیست.
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید