با گذشت 25 سال، عاملان قتل شاپور بختیار هنوز محاکمه نشده اند


برگرفته از صفحه فیسبوک عدالت برای ایران



در ۱۵ مرداد ۱۳۷۰، شاپور بختیار، بنیان‌گذار نهضت مقاومت ملی ایران به همراه منشی خود به قتل رسیدند. جسد شاپور بختیار به همراه سروش کتیبه ۴۸ ساعت پس از قتل آن‌ها در خانه مسکونی بختیار در حومه پاریس کشف شد. بر اساس شواهد و اسناد منتشرشده وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در قتل شاپور بختیار نقش مستقیم داشته است.

بر اساس گزارش‌های پلیس فرانسه، قتل شاپور بختیار توسط یک گروه ۳ نفره متشکل از فریدون بویراحمدی، محمد آزادی و علی وکیلی راد که در هیات طرفداران بختیار توانسته بودند خود را به محل اقامت او نزدیک کنند صورت گرفت. در گزارش‌های پلیس پاریس آمده است که فریدون بویراحمدی عضو شورای نهضت مقاومت ملی ایران بوده و سال‌های پیش به منزل بختیار رفت و آمد داشته است. جسد سلاخی شده شاپور بختیار در حدود ساعت ۱۱:۵۰ دقیقه روز ۱۷ مرداد ۱۳۷۰ پس از ۴۸ ساعت توسط پلیس فرانسه در حالی کشف شد که عاملان قتل او فرصت کافی را پیدا کردند که از آنجا فرار کنند. بعد از چند روز علی وکیلی راد در لوزان سوئیس دستگیر و به فرانسه تحویل داده شد. وکیلی راد در جریان محاکمه‌اش گفت که این «ترور با دستور مسئولین وقت جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.»
عبدالکریم لاهیجی، نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های دفاع از حقوق بشر در گزارشی با عنوان «جزئیات پرونده ترور بختیار بر اساس کیفرخواست دادستانی پاریس» می‌نویسد: « به موجب کیفرخواست دادستان پاریس، علاوه بر فریدون بویراحمدی، محمد آزادی و علی وکیلی راد که متهم به قتل و شرکت در یک گروه تبهکار تروریستی به منظور اخلال نظم عمومی فرانسه بودند، شش تن دیگر به اسامی: زین العابدین سرحدی، مسعود هندی، حسین شیخ عطار، مسعود ادیب سوی، ناصر قاسمی نژاد و غلامحسین شوریده شیرازی، به معاونت در قتل و شرکت در یک گروه تبهکار تروریستی در راستای اخلال نظم عمومی فرانسه متهم شده بودند.»
علی وکیلی راد تنها سرنخ باقی‌مانده در پرونده ترور شاپور بختیار با وجود آنکه در دادگاه به حبس ابد محکوم شده بود در سال ۲۰۱۰ با «کلوتید ریس»، معلم فرانسوی که در جریان اعتراض‌های خیابانی به نتایج انتخابات ۱۳۸۸ دستگیر شده بود معاوضه شد و به ایران بازگشت. او در جریان بازگشت به ایران مورد استقبال حسن قشقاوی و کاظم جلالی از مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی قرار گرفت. 
علاوه بر اسناد منتشرشده از دادگاه پاریس که دخالت مستقیم جمهوری اسلامی را در قتل شاپور بختیار به اثبات می‌رساند، خاطرات اکبر هاشمی رفسنجانی دخالت و آگاه بودن مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی را از ترور بختیار بیش‌تر آشکار می‌کند. هاشمی رفسنجانی در کتاب خاطرات سال ۱۳۷۰ خود، صفحه ۲۵۹ ذیل یادداشت‌ روز ۱۶ مرداد ۱۳۷۰ به اطلاع‌رسانی آقای علی فلاحیان از ترور بختیار اشاره می کند؛‌ در حالی که طبق گزارش رسمی پلیس فرانسه کشته‌شدن شاپور بختیار و منشی او، تنها ساعت ۱۱:۵۰ صبح روز ۱۷ مرداد ۱۳۷۰ یعنی ۴۸ ساعت بعد قتل آنها معلوم شده (یعنی اطلاع پلیس فرانسه حاضر در محل از قتل بختیار ۲۴ ساعت پس از اطلاع آیت الله هاشمی رفسنجانی از آن است). به این ترتیب آقای هاشمی رفسنجانی در کتاب خاطرات خود، صریحاً به اطلاع سیستم اطلاعاتی کشور یک روز پیش از کشف جسد و موضوع قتل بختیار اعتراف می‌کند. 
با گذشت ۲۵ سال از قتل شاپور بختیار و آزاد شدن تنها متهم دستگیرشده پرونده توسط دولت فرانسه، عاملان قتل شاپور بختیار هنوز محاکمه نشده‌اند. با وجود شواهد و اسناد کافی مبنی بر دخالت مستقیم مقامات جمهوری اسلامی در ترور بختیار، آن‌ها هیچگاه این مساله را نپذیرفته و خود را ملزم به پاسخگویی در مورد این جنایت نکرده‌اند.
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید