پرونده ناقض حقوق بشر: رضا فرج اللهی










برگرفته از فیسبوک عدالت برای ایران
18 تیر 1395

قاضی عالی رتبه، رضا فرج اللهی، رییس شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور، به دلیل تایید احکام متعدد اعدام زندانیان سیاسی مرتکب نقض حقوق بشر شده است. از جمله احکام اعدامی که فرج‌الهی تایید کرده است می‌توان به احکام سعید ملک پور و وحید اصغری، فعالان اینترنتی که هم اکنون در زندان اوین به سر می برند، اشاره کرد.

رئیس شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور همچنین احکام اعدام پنج فعال عرب عضو موسسه الحوار را تایید کرده و آنها را در آستانه اعدام قرار داده است.
محمد علی عموری (مهندس شیلات و معلم مدرسه)، هادی راشدی (فوق لیسانس شیمی کاربردی و دبیر شیمی)، هاشم شعبانی (دبیر ادبیات عرب و دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه اهواز)، جابر آلبوشوکه (فوق دیپلم کامپیوتر و سرباز وظیفه) و مختار آلبوشوکه (شاغل در یک شرکت سنگ شکن)، از موسسان و اعضای فعال الحوار، در حالی به اتهام محاربه و انجام عملیات مسلحانه و اقدام علیه امنیت ملی، از سوی شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور به ریاست قاضی رضا فرج اللهی به اعدام با چوبه دار محکوم شده اند که در جلسات متعدد دادرسی، صریحا اعلام کرده اند که پس از ماهها شکنجه شدید، مجبور به انجام اعترافات دروغین درباره دست داشتن در عملیات مسلحانه و براندازی نظام جمهوری اسلامی شده اند.
رضا فرج اللهی مسئول نقض شدید حقوق زندانیان سیاسی از طریق عدم تحقیق در مورد اعمال شکنجه، عدم رعایت معیارهای دادرسی منصفانه و تایید احکام اعدام فعالان سایبری و فعالان مدنی است.

نام و نام خانوادگی:
رضا فرج اللهی
 زندگینامه:
 دارای مدرک دکترای حقوق جزا و جرمشناسی

 مسئولیت‌ها:
 رییس شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور
 موارد نقض حقوق بشر:
 قاضی عالی رتبه، رضا فرج اللهی، رییس شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور، سابقه تایید احکام متعدد اعدام زندانیان سیاسی را دارد. وی از جمله، احکام اعدام سعید ملک پور و وحید اصغری، فعالان اینترنتی را که هم اکنون در زندان اوین به سر می برند، تایید کرده است.[1]
رضا فرج اللهی، احکام اعدام پنج عال عرب عضو موسسه الحوار را تایید کرده و آنها را در آستانه اعدام قرار داده است.
محمد علی عموری (مهندس شیلات و معلم مدرسه)، هادی راشدی (فوق لیسانس شیمی کاربردی و دبیر شیمی)، هاشم شعبانی (دبیر ادبیات عرب و دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه اهواز)، جابر آلبوشوکه (فوق دیپلم کامپیوتر و سرباز وظیفه) و مختار آلبوشوکه (شاغل در یک شرکت سنگ شکن)، از موسسان و اعضای فعال الحوار، در حالی به اتهام محاربه و انجام عملیات مسلحانه و اقدام علیه امنیت ملی، از سوی شعبه 32 دیوان عالی کشور به ریاست قاضی رضا فرج اللهی به اعدام با چوبه دار محکوم شده اند که در جلسات متعدد دادرسی، صریحا اعلام کرده اند که پس از ماهها شکنجه شدید، مجبور به انجام اعترافات دروغین درباره دست داشتن در عملیات مسلحانه و براندازی نظام جمهوری اسلامی شده اند.[2]
همچنین رضا فرج اللهی در بهمن ماه ۱۳۹۱ حکم اعدام چهار فعال اهوازی  را تایید کرده است. غازی عباسی متولد ۱۳۶۱، عبدالرضا امیر خنافره متولد ۱۳۶۶، عبدالامیر مجدمی متولد ۱۳۵۹ و جاسم مقدم متولد ۱۳۶۴ از ساکنان شهر شادگان اهواز هستند که در تابستان ۱۳۸۸ در اهواز توسط نیروهای اطلاعات دستگیر شدند. آنها در فرودین ماه ۱۳۹۱ در شعبه یک دادگاه انقلاب اهواز به اتهام محاربه و فساد فی الارض از طریق حمله مسلحانه به اعدام محکوم شدند و شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور به ریاست قاضی رضا فرج اللهی این حکم را در ۲۵ بهمن ماه ۱۳۹۱ تایید کرد. با این حال ۵ ماه پس از تایید حکم از سوی دیوان عالی کشور، در روز ۱۹ تیرماه این حکم به محکومان ابلاغ شده است.[3]
طبق نامه منتسب به این چهار نفر که از داخل زندان منتشر شده است، هیچیک از موازین دادرسی عادلانه و منصفانه در طی دادرسی آنها رعایت نشده است.
« بعد از گذشت ۳ سال بلاتکلیفی در بازداشتگاههای اطلاعات؛ دادگاه ما در سال ۱۳۹۱ تشکیل شد که در مجموع بیشتر از دو ساعت و نیم طول نکشید و ما بدون اینکه بتوانیم از خود دفاع کنیم به اتهام اعمال مسلحانه و محاربه با خدا و فساد فی الارض به اعدام محکوم شدیم». در جای دیگری از نامه آمده است : «من غازی عباسی از أهالی فلاحیه( شادگان) که در تاریخ١/۶/١٣٨٨ دستگیر شدم در مدت ١١ ماه در بازداشتگاه اطلاعات اتهامهای عدیدی به من نسبت داده شده که در این مدت در معرض أنواع شکنجه فیزیکی و روحی قرار گرفتم که آثار این شکنجه ها تا کنون بر بدنم مانده است.»
رضا فرج اللهی مسئول نقض شدید حقوق زندانیان سیاسی از طریق عدم تحقیق در مورد اعمال شکنجه، عدم رعایت معیارهای دادرسی منصفانه و تایید احکام اعدام فعالان سایبری و فعالان مدنی است.
مرجع‌ها:
[1]
http://justiceforiran.org/persian/wp-content/uploads/2012/06/Gerdab-report-Farsi-final.pdf
[2]
http://justiceforiran.org/call-for-action/alhewar/
[3]http://persian.iranhumanrights.org/1392/05/execution_ahvaz/
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید