تجاوز به زندانیان ایرانی

برگرفته از فیسبوک عدالت برای ایران
11 تیر 1395

یافته‌های عدالت برای ایران در کتاب جنایت بی‌عقوبت به روشنی اثبات می‌کند از تجاوز جنسی به عنوان یکی از شیوه‌های شکنجه بازداشت‌شدگان اعتراضات پس از انتخابات ۱۳۸۸ استفاده شده است.
در خصوص میزان گستردگی یا سازمان‌یافته بودن اعمال این شیوه، هرچند نتیجه‌گیری قطعی بدون دسترسی کامل به اسناد و آرشیوهای زندان‌ها و نهادهای امنیتی و امکان تحقیق از مقامات مسئول امکان پذیر نیست، اما برخلاف باور عمومی، مجموعه تحقیقات عدالت برای ایران ثابت نمی‌کند که این شکل از شکنجه نه در بازداشتگاه کهریزک و نه در بازداشتگاه‌های دیگر به شکلی گروهی یا سازمان‌یافته (سیستماتیک) و یا گسترده علیه مردان یا زنان زندانی اعمال شده باشد. 
تجاوز، به عنوان خشن‌ترین شکل شکنجه جنسی، هم در قوانین ایران و هم در قوانین بین‌المللی که جمهوری اسلامی ایران متعهد به اجرای آن است، ممنوع و مستوجب مجازات شناخته شده است. با این همه تحقیق عدالت برای ایران نشان می‌دهد هیچیک از موارد تجاوز به زندانیان که از طرق مختلف به مقامات قضایی جمهوری اسلامی گزارش شده، مورد رسیدگی و پیگرد کیفری قرار نگرفته است و آمران و عاملان این جنایت ها همچنان از مصونیت مطلق برخوردارند. 
منبع: کتاب جنایت بی‌عقوبت-شکنجه و خشونت جنسی علیه زندانیان زن در دهه ۷٠ و ۸٠-انتشارات عدالت برای ایران ١٣۹٢ 
برای دریافت فایل پی دی اف کتاب اینجا را کلیک کنید:
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید