موج اعتصاب غذا در زندان ها

برگرفته از سایت اخبار روز
يکشنبه  ۲۲ فروردين ۱٣۹۵ -  ۱۰ آوريل ۲۰۱۶


زندانیان سیاسی یا امنیتی زیادی از جمله حسین رونقی ملکی، امیر امیرقلی، سعید شیرزاد، افشین بایمانی، مسعود عرب چوبدار، فرید آزموده، ایرج حاتمی، بهزاد ترحمی، صالح پیچگانلو، مصطفی پروین، سعید صادقی فر و مرتضی پروین در زندانهای مختلف کشور با مطالبات مختلفی دست به اعتصاب غذا زده اند، در مواردی به گفته خانواده های زندانیان آنان از نوشیدن آب نیز امتناع می کنند. پدر حسین رونقی ملکی یکی از کسانی است که مقابل زندان اوین در همراهی با فرزندش اعتصاب خود را آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حسین رونقی ملکی، امیر امیرقلی، سعید شیرزاد، افشین بایمانی، مسعود عرب چوبدار، فرید آزموده، ایرج حاتمی، بهزاد ترحمی، صالح پیچگانلو، مصطفی پروین، سعید صادقی فر، مرتضی پروین در اعتصاب غذا بسر می برند. خانواده های رونقی و امیرقلی از خودداری فرزندانشان از نوشیدن آب علاوه بر اعتصاب خبر داده اند.

روز یکشنبه، احمد رونقی ملکی همراه با همسرش، والدین حسین رونقی در اعتراض به عدم رسیدگی به وضعیت جسمانی فرزندش شنبه ۲۱ فروردین ماه سال جاری در مقابل زندان اوین دست به تحصن زدند.
پدر این زندانی سیاسی درخواست رسیدگی به وضعیت جمسانی و اعزام فرزند بیمارش به بیمارستان را از دادستانی، اجرای احکام زندان اوین، حفاظت و سازمان پزشک قانونی استان تهران نموده و خواستار آزادی فرزندش است.
حسین رونقی ملکی وبلاگ‌نویس و زندانی بیمار زندان اوین که با وجود توصیه های پزشکان و کمیسیون پزشکی قانونی باید بیرون از زندان تحت درمان قرار بگیرد، به دلیل کارشکنی در روند درمانش از ۷ فروردین ماه دست به اعتصاب غذا زده و به گفته خانواده اش از روز گذشته از نوشین آب نیز خودداری می کند.

امیر امیرقلی دیگر زندانی اعتصابی محبوس در زندان اوین است که دست به اعتصاب غذا زده است، به گفته خانواده این زندانی محبوس در بند هشت، وی به علت نامناسب بودن شرایط بهداشتی و در خطر بودن سلامت خود از جمله همزیستی اجباری با زندانیان دارای بیماری های عفونتی همچون ایدز و هپاتیت بارها درخواست انتقال از این بند بر اساس اصل تفکیک جرائم را نموده که به علت عدم پاسخگویی مسئولین صبح روز شنبه ۲۱ فروردین ماه سال جاری دست به اعتصاب غذای خشک زده است.
خانواده امیر قلی ضمن اعلام این خبر در گفتگو با گزارشگر هرانا، خاطر نشان کردند با توجه به اعتصاب غذای امیر امیرقلی مسئولیت حفظ جان و سلامتی او تنها به عهده مسئولین زندان و معاونت دادستان است.
امیر امیرقلی فعال دانشجویی سابق و زندانی سیاسی بند هشت زندان اوین، در دیماه ۱۳۹۴ به اتهام «توهین به مقدسات»، «توهین به رهبری»، «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی»، «اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات» و «تبلیغ علیه نظام» از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به ۲۱ سال حبس تعزیری محکوم شد. طبق ماده ۱۳۴ قانون مجازات و با تجمیع جرائم، حداکثر هفت سال و نیم از این مجازات قابلیت اجرا دارد. پرونده وی تاکنون جهت برگزاری دادگاه تجدیدنظر تعیین شعبه نشده است.

از سویی دیگر سازمان عفو بین الملل در گزارش مورخ ۲۱ فروردین ماه خبر داد سعید شیرزاد، افشین بایمانی، مسعود عرب چوبدار، فرید آزموده، ایرج حاتمی و بهزاد ترحمی دیگر زندانیان سیاسی و امنیتی محبوس در زندان رجایی شهر کرج با درخواست اجرای اصل تفکیک جرایم در اعتصاب غذا بسر می برند.
این سازمان در بیانیه خود گفت سعید شیرزاد از ۱۲ فروردین ماه در اعتراض به عدم رعایت اصل تفکیک جرایم در زندان رجایی شهر در اعتصاب غذا به سر می برد.
عفو بین المل همچنین اعلام کرد تعداد دیگری از زندانیان این زندان از جمله افشین بایمانی، مسعود عرب چوبدار، فرید آزموده، ایرج حاتمی و بهزاد ترحمی نیز در اعتراض به عدم رعایت اصل تفکیک جرائم، هم اکنون در اعتصاب غذا هستند.

بنابر این گزارش، کیلومترها دورتر از مرکز کشور، در زندان شهر اردبیل نیز چهارتن از فعالان ترک (آذری) محبوس با درخواست اجرای اصل تفکیک جرایم و بهبود شرایط محیطی خود از جمله بهداشت از سه روز پیش دست به اعتصاب غذا زده اند.
صالح پیچگانلو، مصطفی پروین، سعید صادقی فر، مرتضی پروین اسامی زندانیان اعتصاب کننده در زندان اردبیل است که طی تماس های جداگانه ای با خانواده های خود از اقدام به این اعتصاب خبر داده اند.
گزارشات دریافتی حاکی از نامساعد شدن وضعیت جسمی مرتضی پروین بعلت وجود سابقه بیماری دستگاه گوارشی و دیسک کمر است، نامبرده با امتناع از دریافت دارو در شرایط نگران کننده ای بسر می برد.
مسئولان زندان اردبیل تاکنون نه تنها توجهی به خواست و وضعیت این زندانیان نداشته اند بلکه در واکنش به اعتصاب غذای این زندانیان دست به انتقال تنبیهی آنان به بندهای مختلف این زندان زده اند.
لازم به ذکر است این افراد در در پرونده های مجزا در خصوص اعتراض به برنامه فیتیله و حضور در ورزشگاه تختی اردبیل و برافراشتن پلاکاردی در حمایت از عباس لسانی و دیگر زندانیان سیاسی ترک (آذری) دربند محکوم شده و در حال سپری کردن دوران محکومیت خود می باشند که از این بین صالح پیچگانلو در مجموع به ۶ ماه و یک روز حبس و سی ضربه شلاق، مرتضی و مصطفی پروین به ۳ ماه و سی ضربه شلاق و سعید صادقی فر به ۳ ماه و یک روز حبس تعزیری محکوم شده اند. احکام شلاق این افراد در روزهای گذشته در زندان اردبیل اجرا شد.

این اعتصابها در شرایطی ادامه دارد که آقای جعفر عظیمی و اسماعیل عبدی، از فعالان کارگری و صنفی شناخته شده محبوس در زندان اوین اعلام کرده اند از روز ۱۱ اردیبهشت ماه در اعتراض به اتهامات مطرحه بر علیه فعالان صنفی و کارگری دست به اعتصاب غذا خواهند زد.
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید