زهرا شکری: حتی اجازه ندادند خواهرم وسایلش را به قرچک ببرد


روح الله زم


حکیمه شکری زندانی سیاسی بند زنان زندان اوین به دلیل اعتراض به عدم رسیدگی به وضعیت زنان زندانی به زندان قرچک ورامین «شهر ری» تبعید شد. خانم شکری که از فعالین مادران پارک لاله بوده و بیش از دو سال است که در بند نسوان زندان اوین بسر می‌برد، به علت اعتراض به عدم رسیدگی به وضعیت زنان زندانی به زندان قرچک ورامین تبعید شده است. دراین رابطه گفتگویی کرده‌ایم با «زهرا شکری»، خواهر حکیمه شکری:

خانم شکری، مطلع شدیم خواهر شما به زندان قرچک ورامین منتقل شده، توضیحی در این خصوص می‌فرمایید؟

ما امروز پس از کلی پرس‌وجو به همراه برادرحکیمه توانستیم او را پیدا کنیم. موفق شدیم ملاقاتی با حکیمه داشته باشیم. اوضاعش مساعد نبود و شرایط در زندان قرچک همان‌طورکه می‌دانید بسیار وخیم است. هرچند خود حکیمه بسیارامیدوار بود که به زندان اوین بازگردانده شود ولی به نظر می‌آید که او را تبعید کرده باشند.
در واقع کسی نمی‌داند انتقال حکیمه به قرچک ورامین تبعید دائمی است یا موقت. امروز با آقای خدابخشی دادیار ناظر زندان اوین هم که گفت‌وگو کردم وی گفت که حکیمه منتقل نشده و هنوز دراوین است و اگر بخواهیم او را به قرچک منتقل کنیم من باید دستورش را بدهم. این درحالی است که حکیمه در قرچک است و ما امروز ملاقات کوتاهی با او داشتیم.
در گزارش‌هایی که پیش از آن منتشر شده شرایط زندان قرچک ورامین بسیار خطرناک است. آیا شما اطلاعی دارید که درحال حاضر خواهر شما در چه شرایطی است و آیا پس از انتقال توانسته‌اید با وی ملاقاتی داشته باشید؟

اوضاع که خیلی مناسب نیست. دیگر زندان قرچک ورامین را همه می‌شناسند. شرایط حکیمه هم خوب نبود. شرایط بهداشتی و کلا اوضاع نامساعد بود. از وضعیت حکیمه هم چنین برمی‌آمد که شرایطش خوب نیست. ولی همان‌طور که گفتم خودش بسیار امیدوار است که به اوین بازگردانده شود.
نکته‌ی دیگری که حکیمه می‌گفت این بود که او را بدون وسایل و بدون خبر به زندان قرچک انتقال داده بودند. خواهرم می‌گفت در زندان قرچک هیچ وسیله‌ای ندارد و تمام وسایلش را در اوین نگه داشته‌اند و خودش را مستقیم به این زندان منتقل کرده‌اند.
دقیقا اعتراضی که باعث انتقال خواهر شما به زندان قرچک شد چه بوده است؟

هیچ‌کس چیزی نمی‌داند. حکیمه هم می‌گفت بدون هیچ اعتراضی و به صورت کاملا ناگهانی او را به قرچک انتقال داده‌اند. در واقع ظاهرا دنبال بهانه‌ای بوده‌اند که وی را به قرچک منتقل کنند. این‌که مثلا حکیمه اعتراضی کرده باشد و آن‌ها به این دلیل مستقیما او را تبعید کرده باشند چنین چیزی نبوده است. لااقل حکیمه که این موضوع را تایید نکرد. گفت هیچ کاری نکرده و ناگهان او را منتقل کرده‌اند.

گفته می‌شود مسئولان همچنین دیگر زنان زندانی را تهدید کرده‌اند که در صورت تداوم اعتراض تبعید خواهند شد. در این خصوص آیا اطلاعاتی دارید؟

دراین خصوص هم حکیمه درجریان نبود. ظاهرا همه مشغول گذراندن حبس‌شان بوده‌اند وهیچ اتفاقی هم نیفتاده ولی براساس تصمیمی خارج از مقامات ذیربط(چراکه خدابخشی هم در جریان نبود) ناگهان تصمیم گرفته‌اند خواهرم را به زندان خطرناک قرچک ورامین تبعید کنند. حال امیدواریم که این تبعید دائمی نباشد.
گفتنی است خانم شکری نخستین بار در۱۴ آذر ۱۳۸۹ در مراسم بزرگداشت امیر‌ارشد تاجمیر، از کشته شدگان حوادث پس از انتخابات بازداشت و پس از حدود دوماه و نیم بازداشت در بند ۲۰۹ زندان اوین به قید وثیقه آزاد شد.
وی درتاریخ ۲۳ فروردین ۱۳۹۱ در دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «اقدام علیه امنیت ملی‌» به تحمل ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد. حکیمه شکری از آبان‌ماه‌‌‌‌ همان سال جهت تحمل حبس در زندان به سر می‌‌برد.
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید