برندگان جایزه حقوق بشری “رها” مشخص شدند

http://news.gooya.com/politics/archives/2014/03/176895.php

برگرفته از سایت گویا

شنبه 24 اسفند 1392

راديو زمانه ـ با اعلام نام ژیلا کرم‌زاده مکوندی، شاعر و فعال حقوق بشر به‌عنوان یکی از برندگان دوره اول جوایز حقوق بشری “رها” شش برنده این جایزه مشخص شدند.
ژیلا کرم‌زاده مکوندی از نخستین همراهان حرکت مادران پارک لاله است که دو بار در سال ۸۸ بازداشت شده است.
او در دادگاه بدوی به چهار سال حکم تعزیری محکوم شد و پس از اعتراض به حکم صادره در دادگاه تجدید نظر به دو سال حبس تعزیری و دوسال تعلیقی به مدت پنج سال محکوم و در سوم دی۹۰ برای بار سوم دستگیر و جهت اجرای حکم به زندان اوین منتقل شد.
ژیلا کرم زاده مکوندی پس از گذراندن ۲۲ ماه حبس زمانی که تنها ۳۵ روز از دوران محکومیتش باقی مانده بود آزاد شد.
پیش از وی، پروین ذبیحی، فعال فعال حقوق زنان و کودکان و عضو جامعه حمایت از زنان کردستان، انجمن زنان آذرمهر و کمپین یک میلیون امضا؛ رسول بداغی، فعال صنفی و عضو هیأت مدیره کانون صنفی معلمان ایران که دوران محکومیت شش سال حبس تعزیری خود را در زندانی رجایی‌شهر کرج می‌گذراند؛ مجید توکلی، فعال دانشجویی دانشگاه امیرکبیر، که دوران محکومیت هشت سال و شش ماه حبس خود را در همین زندان می‌گذراند؛ رضا شهابی، فعال کارگری و عضو هیأت مدیره سندیکای اتوبوسرانی تهران و حومه که دوران محکومیت شش سال حبس خود را در زندانی اوین می‌گذراند و فرامرز محمدی، فعال حقوق بشر، زندانی سیاسی دهه ۶٠ و زندانی پس از رویدادهای انتخابات سال ٨٨ که چهار ماه پیش در بستر بیماری و در تهران درگذشت؛ برندگان دیگر جایزه حقوق بشری “رها” معرفی شدند.
شش برنده جایزه، توسط هیأت داوران ویژه‌ای متشکل از شیرین عبادی، برنده جایزه نوبل و وکیل مدافع حقوق بشر به عنوان رئیس هیأت داوران، آرون رودز از بنیانگذاران و محقق اصلی پروژه حقوق آزادی و مدیر اجرایی سابق فدراسیون بین‌المللی هلسینکی برای حقوق بشر و کارولینا یانوزفسکی، وکیل حقوق بشر و عضو هیأت مدیره سودویند، انتخاب شدند.
جوایز حقوق بشری “رها”، از جانب سازمان غیردولتی اتریشی سودویند برای ادای احترام و ستودن کسانی که سهمی در ارتقاء و حفاظت از حقوق بشر در ایران داشته‌اند، در نظر گرفته شده است.
سودویند، در سال ١۹۷۹ بنیانگذاری شده و از سال ٢٠٠۹ دارای مقام مشورتی شورای اقتصادی اجتماعی سازمان ملل متحد است. این نهاد از سال ٢٠١٠ در شورای حقوق بشر از طریق تنظیم موضع‌گیری‌های خود و تدارک نشست‌های موازی در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران توسط نمایندگان خود در شورای حقوق بشر، حسن نایب‌هاشم و شعله زمینی، شرکت داشته و در زمینه طرح موارد نقض حقوق بشر در ایران و جلب توجه بین‌المللی به آن، می‌کوشد.
نخستين برندگان جوايز حقوق بشری "رها" در حاشيه جلسه بعدی شورای حقوق بشر در ژنو که چند روز دیگر برگزار می‌شود جوايز خود را دريافت می‌کنند.
تندیس این جایزه، یک مجسمه فلزی طراحی و ساخته شده توسط مجسمه‌ساز مشهور ایرانی بهروز حشمت است.
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید