قتل عمد بوده،شبه عمد را نمی پذیریم

http://www.roozonline.com/persian/news/newsitem/archive/2013/december/16/article/-540a67c7f7.html

برگرفته از سایت روزآنلاین

دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۲

مادر ستار بهشتی:
پس از گذشت یک سال از جان باختن ستار بهشتی در بازداشتگاه فتا، خانواده او از پی گیری پرونده اش با عنوان "قتل شبه عمد"، انصراف خواهند داد. مادر ستار بهشتی، در مصاحبه با "روز" می گوید که قتل فرزندش، قتل عمد بوده و او و پدر ستار بهشتی، قتل شبه عمد را نمی پذیرند و از این جهت حاضر به پی گیری پرونده با عنوان قتل شبه عمد نیستند.
گوهر عشقی می گوید اگر پرونده را در دستگاه قضایی هم ببندند تا زمانی که دادخواهی نشود این پرونده در افکار عمومی باز است.
گیتی پورفاضل، وکیل خانواده ستار بهشتی به خبرگزاری ایرنا گفته است که "به رغم اینکه زندانیان بند ٣۵٠ اوین حاضر بودند در پرونده ستار بهشتی شهادت دهند، اما دادگاه کیفری کارکنان دولت اتهام قتل عمد را در این پرونده نپذیرفت و آن را شبه عمد تشخیص داد".
ابوالفضل عابدینی و حسین رونقی ملکی، دو زندانی سیاسی هستند که رسما اعلام کرده اند حاضرند در خصوص شکنجه شدن ستار بهشتی دردادگاه شهادت دهند. آنها ستاربهشتی راهنگامی که به بند ٣۵٠ زندان اوین منتقل شد، دیده بودند اما برای شهادت در دادگاه یا بازپرسی و در مرحله تحقیقات پرونده ستار بهشتی فراخوانده نشدند. آقای عابدینی پس از این قضیه به زندان کارون اهواز تبعید شد و حسین رونقی ملکی در بند ٣۵٠ زندان اوین زندانی است. او اخیرا در نامه‌ای سر گشاده خطاب به قاضی ایزدی، رئیس شعبه ۱۰۵۷ دادگاه کیفری نوشته: "اخیرا در زندان از طریق جراید مطلع شده‌ام که در جریان رسیدگى به پرونده قتل مرحوم ستار بهشتى اتهام «قتل عمد» را از عداد اتهامات منتسب به متهمان خارج کرده و عنوان اتهامى را به 'قتل شبه عمد' تغییر داده‌اید.
 بر این اساس به منظور تشحیذ خاطر آن مرجع محترم قضایى لازم دیدم از آنجا که در زندان محبوسم و امکان حضور در محکمه را ندارم، برخى از آنچه در این پرونده را یا به چشم دیده و یا از زبان آن مرحوم در بند ٣۵٠ زندان اوین -اندکى پیش از وقوع قتل- شنیده‌ام را براى اولین بار بیان دارم، به آن امید که در این مرحله از دادرسى به کشف حقیقت کمک کرده باشم و از این رو همین جا آمادگى خود را جهت حضور در محضر دادگاه و اداى گواهى و توضیح اعلام مى کنم".
خانم پورفاضل هم توضیح داده: "پس از اینکه دادگاه عمومی قتل ستار بهشتی را شبه عمد تشخیص داد به دادسرا مراجعه کردم و در آنجا گفتند که پرونده قتل عمدی بسته شده و برای پیگیری پرونده با اتهام قتل شبه عمد نیاز به شکایت مجدد اولیای دم است.من این موضوع را با اولیای دم ستار بهشتی درمیان گذاشتم و آن‌ها گفتند ما قصد دریافت دیه نداریم که بخواهیم برای آن شکایت کنیم".
گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی ضمن تایید این موضوع به "روز" می گوید: "از ادامه و پی گیری شکایت صرفنظر کردیم به خاطر اینکه قتل را قتل عمد می دانیم. همانطور که در برگه های پزشکی قانونی و گزارش پزشکی قانونی گفته اند که ستار خونریزی داشته و شاهدان بند ٣۵٠ اوین گفته اند بدن ستار شکنجه شده بود. و اعترافی که خود بازجو، آقای اکبر تقی زاده در حضور بازپرس و آقای شهریاری و وکیل ما و خود ما اعتراف داد و من پرسیدم که ستار من زیر شکنجه چیکار می کرد. گفت من ستار را می زدم و ستار می خندید و من اینقدر زدم که ستار زیر دست من رفت. زمانی که اینها را گفتند و به قول خانم پورفاضل کلی در پرونده ضد و نقیض وجود دارد چطور حالا می گویند قتل شبه عمد؟خود آقای شهریاری هم می گفت که این پرونده، قتل عمد است. یک مرتبه، یک شبه خوابیدند خواب دیدند نظرشان عوض شد".
مادر ستار بهشتی می افزاید: "در قتل شبه عمد فوق اش می خواهند دیه بدهند اما خون ستار، فروشی نبود. از روز اول ما گفتیم خون ستار، فروشی نیست. دلیلی نداشت برای خونی که فروشی نیست بخواهیم کاری کنیم. دیه می خواستیم بگیریم؟ از روز اول هم می گفتند بیایید دیه بگیرید و ما اگر می خواستیم بگیریم که این همه مصیبت نمی کشیدیم. خون ستار من فروشی نیست. ما نایستادیم که ستار را بگیرند ببرند بکشند و الان دیه بگیریم".
ستار بهشتی، وبلاگ نویس ۳۵ ساله به گفته خانواده‌اش، سه شنبه، ۹ آبان ماه در منزل مسکونی‌اش در رباط کریم بازداشت و۱۶ آبان ماه خبر مرگ او در زندان منتشر شد. در آن روز خانواده بهشتی در مصاحبه با رسانه ها اعلام کردند پلیس فتا از آنها خواسته برای فرزندشان قبر بخرند.
مادر ستار بهشتی می گوید: "از نظر من، همان طور که همیشه گفته ام و همه دنیا می دانند، ستار زیر شکنجه رفته. اگر چیز دیگری است چرا دلیل اش را به ما نمی گویند و می گویند نمی دانیم؟ نمی دانیم که نشد حرف. جوانی که ٣۵ سال سالم زندگی می کرد بدون هیچ مشکلی، یک مرتبه توی ۴ روز، به قول گفتنی باید بگوییم سه روز، چون روز چهارم از این دنیا راحت شد، از دنیا رفت. یک مرتبه به قول خودشان فوت میکند. چرا؟ من همیشه می گویم اگر یک کفه ترازو را طلا و جواهر بگذارند و کفه دیگر را پرونده ستار، من پرونده ستار را انتخاب می کنم".
سئوال میکنم: اگر در صورت انصراف شما از پی گیری شکایت، پرونده مختومه شود شما چه خواهید کرد؟ می گوید: "اگر بخواهیم ادامه بدهیم می خواهند دیه بدهند. ما برای دیه تا اینجا نیامدیم. برای خانواده ستار بهشتی، برای من و پدر ستار، گرفتن دیه ننگ است. ما خون ستار را با پول عوض نمی کنیم. اگر برای پول بود از روز اول پیشنهاد دیه های بالا می دادند. اگر برای پول بود این همه راه را با سختی و مصیبت و مسائل امنیتی که بود پیش نمی آمدیم. این همه مصیبت نمی کشیدیم. جلوی دخترم را در خیابان گرفتند، همه جوره عذاب دادند، از هر کاری که از دست شان برآمد کوتاهی نکردند. تا اینجا آمدیم بگوییم ستار ما زیر شکنجه رفت. حالا که اینطوری می خواهند تمام کنند ما همراهی نمی کنیم اگر ما با عنوان قتل شبه عمد شکایت کنیم که جز دیه چیزی نیست. ما شبه عمد را قبول نداریم. قتل ستار، قتل عمد بوده".
خانم عشقی می افزاید: "با نشان دادن قتل شبه عمد هم ثابت کردند که ستار حقیقتا شکنجه شده. این ها که می گفتند در این نظام شکنجه نیست اما ثابت کردند که شکنجه است. یعنی علاوه بر اینکه شکنجه هست ثابت کردند که ستار شکنجه شده چون گفتند ضربه ها کشنده نبوده اما شکنجه شدن ستار را قبول کردند. با همین به دنیا ثابت کردند که ستار واقعا زیر شکنجه رفته. قتل شبه عمد را بیشتر برای تصادفات می گیرند. بازجو در محل کارش که ستار را برده با سرعت آمده و خورده به ستار؟ این شد قتل شبه عمد؟ اما دنیا می داند.خون ستار دنیا را آگاه کرد که ستار حقیقتا زیر شکنجه رفته. جوانی که 35 سال سن داشته، ورزشکار بود با آن هیکل، خدا را شکر که ما شهیدمان را در راه آزادی دادیم. همه به هر طریقی می میرند و جوان ها هم نادر نیست مرگ شان. خدا را شکر ستار برای آزادی رفت و ما افتخار میکنیم".
مادر ستار بهشتی می گوید که پرونده ستار هیچ وقت بسته نمی شود : "بچه مرا اینقدر زدند که خونریزی مغزی کرد. کلیه هایش خونریزی کرد و زیر دست بازجو شهید شد. حالا بعد از یکسال عذاب دادن ما می گویند قتل شبه عمد بوده. من می گویم بدانند که من مادر همین بچه هستم، اگر ستار چهار روزه رفت مرا نیم ساعته به رگبار ببندید چون من از قتل عمد کوتاه نخواهم آمد. به هیچ عنوان با هیچ فشاری نمی توانند مرا مجبور کنند که بپذیرم قتل شبه عمد بوده. پرونده باز است، در دستگاه قضایی هم ببندند با مردم چه می کنند؟ پرونده تا زمانی که دادخواهی نشود برای مردم باز است. پرونده ستار من بسته نمی شود تا دادخواهی صورت بگیرد".
او می گوید که خواسته اش برگزاری دادگاهی عادلانه و علنی است؛ دادگاهی که عامل قتل ستار بهشتی در حضور خود او اعتراف کرده ستاربهشتی زیر دست او جان باخته،او باید محاکمه شود اما نه با اتهام قتل شبه عمد، چون قتل فرزندش قتل عمد است.
پیشتر ۴۱ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین در نامه ای شهادت داده بودند که "ستار در حضور افرادی در بند ۳۵۰ اظهار داشته که در مقر پلیس امنیت از سقف آویزان شده و درهمان حال مورد ضرب و شتم قرار گرفته است سپس پلیس دست و پاهای وی را به صندلی بسته و مجددا وی را مورد ضرب و شتم قرار داده است. درمواقعی دست های وی را با دستبند بصورت قپانی بسته و کتک می زدند و در مواقعی دیگر وی را بر روی زمین انداخته و با پوتین ضربه های شدیدی به سر و گردن وی وارد می کردند در ضمن این شکنجه ها، زشت ترین فحش های رکیک ناموسی نیز نثار وی می شده است و مکررأ تهدید میکردند که وی را می کشند. زمانی که ستار به بند ۳۵۰ آورده شد آثار شکنجه در تمام قسمت های مختلف بدنش مشهود بود و وی در شرایط کاملا دردناک و مجروحی قرار داشت. صورت وی زخمی، سر او متورم، مچ دست های او کبود شده بود و آثار آویزان شدنش از سقف روی مچ های او به چشم می خورد. در بخش هایی از بدن وی از جمله دور گردن، شکم و کمر وی آثار ضربه و کبودی دیده می شد".
محسنی اژه ای دادستان کل کشور و سنخگوی قوه قضائیه هم در کنفرانسی مطبوعاتی وجود آثار کبودی بر بدن ستار بهشتی را تایید کرده بود. پزشکی قانونی اما در نهایت اعلام کرد که مرگ این وبلاگ نویس جوان بر اثر "استرس" بوده است.

Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید