منصوره بهکيش، صدای مادران عزادار را زندانی نکنيد

http://www.rsf-persan.org/article17283.html
17 ژانويه 2013 - 



پاریس ٢٨ دی ماه ١٣٩١- گزارش‌گران بدون مرز نگرانی خود را از احضار منصوره بهکیش شهروند وب‌نگار و فعال حقوق مدنی، برای سپری کردن حکم شش ماه زندان اعلام می‌کند. وی تا ١٠ بهمن ماه فرصت دارد که خود را به دادیاری اجرای احکام زندان اوین معرفی کند.
" ما از مقامات مسئول می‌خواهیم که از زندانی کردن منصوره بهکیش خوداری کنند. وی سال‌هاست قربانی آزارهای قضایی – امنیتی‌ست، که خود نشان‌گر اعمال فشارهای نظام‌مند رژیم بر خانواده‌های زندانیان اعدام شده‌ای‌ست که سکوت و روایت رسمی در این باره را نمی‌پذیرند. تنها جرم آنها تلاش برای روشن شدن حقیقت و خواست عدالت برای عزیزان خود است، که یا خودسرانه اعدام و یا در گورهای جمعی ناپدید شده‌اند. کسانی چون منصوره بهکیش که در باره‌ی این رویداهای دهشتناک اطلاع رسانی می‌کنند به جرم "تبلیغ علیه نظام" محکوم و زندانی می‌شوند.
این شهروند وب‌نگار که مقالات بسیاری برای روشن شدن همه حقایق در باره‌ی اعدام‌های زندانیان سیاسی بر روی اینترنت منتشر کرده است، به شکل مستمر از سوی نهادهای امنیتی احضار و مورد بازجویی و یا بازداشت قرار گرفته است. در تاریخ ١٨ دی ١٣٨٩ به همراه سی و سه مادر عزادار ( مادران عزادار، گروهی از خانواده‌های قربانیان اعدام و سرکوب از دهه شصت تا امروز هستند ) در پارک لاله بازداشت شده بود، که بعد از چند روز ازاد شد، مجددا در تاریخ ٢٢ خرداد ١٣٩٠ در تهران بازداشت و به بند ٢٠٩ زندان اوین انتقال یافت، که پس از یک ماه با سپردن وثیقه به شکل موقت و تا برگزاری دادگاه آزاد شد. در تاریخ ١٦ آذر ماه ١٣٩٠ از سوی شعبه ١٥ دادگاه انقلاب تهران به چهار سال و نیم زندان برای " اجتماع و تبانی علیه نظام از طریق تشکیل گروه مادران عزادار " و تبلیغ علیه نظام" محکوم شد. این حکم در تیرماه ١٣٩١ از سوی شعبه ٥٤ دادگاه تجدید نظر تهران به شش ماه زندان قطعی و سه سال و نیم زندان تعلیقی ( به مدت پنج سال) تعدیل یافت.
منصوره بهکیش همچنین از فعالان "مادران خاوران" است، نامی برگرفته از گورستان خاوران که محل دفن زندانیان سیاسی اعدام شده‌ و گورهای جمعی کشتار زندانیان در سال ١٣٦٧ است. خانواده‌های این قربانیان که خواهان دادخواهی و برگزاری آزادنه‌ی مراسم یادمان و سوگواری هستند، از سوی مسئولان ایرانی شدیدا تحت فشار قرار دارند. شش تن از اعضای خانواده منصوره بهکیش از سال شصت تا شصت و هفت کشته شده‌اند. وی هم اکنون مسئولیت نگاهداری از مادر پیر و بیمار خود را نیز برعهده دارد.
با ٢٨ روزنامه‌نگار و ٢٠ وب‌نگار زندانی ایران یکی از ٥ زندان بزرگ جهان برای حرفه‌کاران رسانه‌هاست.



Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید