مادر مهسا امینی: فرشته من را کشتند

 عصرنو

جمعه ۲۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۲




بی‌بی‌سی: مادر مهسا امینی، زنی که روز چهارشنبه ساعتی بعد از بازداشت به بیمارستان منتقل شده بود، به بی‌بی‌سی فارسی گفت که او روز جمعه جان باخته است. او گفت:‌ «فرشته من را کشتند.»

مهسا امینی توسط گشت ارشاد در تهران دستگیر شد و به گفته منابع نزدیک به او ظرف چند ساعت در حالی که به کما فرو رفته بود، به بیمارستان منتقل شد.

پلیس تهران مدعی شده بود که او در بازداشت «دچار عرضه قلبی شد».

اما دایی خانم امینی در مصاحبه‌ای با روزنامه اعتماد، بیماری قلبی او را دروغ محض خواند و گفت که او کاملا سالم بوده است.

انتشار این خبر واکنش گسترده‌ای را به دنبال داشت و علاوه بر بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی، چهره‌های سرشناس فرهنگی، هنری و ورزشی نیز خشم خود را از آنچه رخ داده منتشر کردند.

از آن جمله اصغرفرهادی، کارگردان سرشناس سینمای ایران در اینستاگرامش خطاب به مهسا امینی نوشت: «تو روی تختی در بیمارستان خوابیده‌ای، اما از همه بیدارتری و ما همه در اغماء. ما خودمان را به خواب زده‌ایم در برابر این ظلم بی‌پایان. ما شریک این جنایتیم.»

از صبح جمعه نیز نهادهای مختلف در ساختار جمهوری اسلامی از جمله وزارت کشور، مجلس شورای اسلامی، دادستانی تهران و بازرسی فرماندهی نیروی انتظامی اعلام کردند که تحقیقات درباره آنچه بر مهسا امینی گذشته را آغاز کرده‌اند.

تکذیب خبر بیماری قلبی



دایی خانم امینی درمصاحبه با روزنامه اعتماد، چاپ تهران، شایعات درباره بیماری قلبی او را دروغ محض خوانده و گفته او کاملا سالم بوده است.

او گفته هنگام بازداشت خانم امینی «برادر مهسا آنجا بوده و وقتی خواسته مقاومت کند و اجازه ندهد، گاز اشک‌آور زده و پراکنده کرده‌اند.»

او از ماموران گشت ارشاد انتقاد کرده و گفته است: «این ارعاب و وحشت برای چیست؟ می‌گویند کاری نکرده‌ایم. پس قرار بود دیگر چه کار کنید؟»

این عضو خانواده مهسا امینی همچنین از شکایت پدر و مادر او خبر داده است.

او به اعتماد گفته که مهسا امینی به تازگی در دانشگاه ارومیه پذیرفته شده بود و در آستانه آغاز تحصیلات دانشگاهی خود بود.

او گفته است: «من اگر داعیه‌خواهی دارم فقط برای مهسا نیست. ما باید دست به دست هم بدهیم که این مساله کلاً برداشته شود. من ابایی از گفتن ندارم و با نهایت صراحت گفته‌ام. به نظر من کسی اگر شعورش برسد می‌فهمد که من دلسوز مملکت هستم نه کسانی که چنین می‌کنند.»
خشم عمومی

بسیاری از واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی حاکی است که شرایط خانم امینی و احتمال جان‌باختن او به دلیل بازداشت شدن توسط گشت ارشاد، با خشمی گسترده در میان افکار عمومی همراه است.

حسین ماهینی، از بازیکنان سرشناس فوتبال در توییتر نوشت: «متنفریم ازتون متنفر».

علی کریمی، یکی دیگر از ستاره‌های سابق تیم ملی فوتبال ایران نیز نوشت: «فرزندان آنها می‌روند. فرزندان ما می‌میرند.»



همچنین کاربران در شبکه‌های اجتماعی نیز به اشکل مختلف به موضوع واکنش نشان دادند.





علاوه بر خشم کاربران علیه نقض گسترده حقوق بشر و به طور مشخص زیر پا گذاشتن حقوق زنان توسط جمهوری اسلامی، برخی کاربران به تندی علیه گشت ارشاد و «امر به معروف و نهی از منکر» موضع گرفته‌اند.

گروهی از کاربران می‌گویند که گشت ارشاد باید تعطیل شوند.

درماه‌های اخیر بارها گزارش‌ها و ویدئوهایی از خشونت‌های گشت ارشاد منتشر شده است.


یکی از تصاویری که توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی تهیه شده

واکنش‌های رسمی

با اوج‌گیری انتقادها، از صبح جمعه مقام‌های مختلف در نهادهای گوناگون، از آغاز تحقیقات درباره آنچه رخ داده سخن گفتند.

در یکی ازمهم‌ترین واکنش‌ها از این دست گزارش شد که ابراهیم رئیسی که هم‌اکنون در ازبکستان به سر می‌برد، به وزیر کشور دستور داده که مساله را پیگیری کند و «علت حادثه» را به او گزارش دهد.

احمد وحیدی، وزیر کشور نیز با صدور دستوری مشابه، یکی از معاونانش را مسئول پیگری این مساله کرد و از او خواست که علت را گزارش کند.

همزمان دادستان تهران هم دستور داد که یک «کارگروه ویژه» تشکیل شود «تا شرایط جسمی مهسا امینی را از نظر پزشکی مورد معاینه و بررسی‌های دقیق تخصصی و کارشناسی قرار دهند».

ضمن اینکه تعدادی از نمایندگان مجلس نیز درباره مهسا امینی اظهارنظر کردند و وعده پیگیری دادند.

از آن جمله، ابراهیم عزیزی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به خبرگزاری ایسنا گفت که این کمیسیون «حادثه رخ داده برای مهسا امینی را حتما مورد بررسی قرار می‌دهد».

سارا فلاحی، سخنگوی فراکسیون «زنان و خانواده» در مجلس نیز به ایسنا گفت که این فراکسیون «برای بررسی جوانب این ماجرای تلخ تماس‌هایی با نهادهای ذی‌ربط همچون نیروی انتظامی و پزشک قانونی گرفته است».

به گفته خانم فلاحی، بازرسی فرماندهی نیروی انتظامی تحقیقاتی درباره پرونده خانم امینی آغاز کرده است.

به رغم این دستورات برخی صاحب‌نظران در نتیجه‌بخش بودن تحقیقات رسمی ابراز تردید کردند. محمد حسین آقاسی، حقوقدان ساکن تهران درباره این تحقیقات به بی‌بی‌سی فارسی، به موارد مشابه قبلی گفت که درباره به نتیجه رسیدن این تحقیقات تردید دارد.

او گفت که به طور معمول در این موارد، هدف دستگاه قضایی، لاپوشانی و جلوگیری از مجازات عاملان اصلی است.
__________________________



Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید